Rozstaw śrub (lub szpilek)
Parametry te określają ilość otworów oraz średnicę, na jakiej są opisane.
Otwór centralny
Otwór centralny zwany taż nabą musi bezwzględnie pasować do kołnierza piasty. Stosujemy, tzw. pierścienie centrujące (redukcyjne), aby umożliwić zastosowanie danego typu felgi do różnych samochodów ("basic ring system").
Odsadzenie (ET / Offset)
Jest to odległość między płaszczyzną symetrii felgi a płaszczyzną, którą obręcz styka się z płaszczyzną montażową pojazdu. Może ona być ujemna lub dodatnia w zależności od ustawienia płaszczyzny montażowej względem tarczy felg. Ten parametr jest bardzo ważny, ponieważ definiuje położenie felgi.
Szerokość felgi
Wewnętrzna odległość pomiędzy dwoma rantami felg. Szerokość felgi jest parametrem oznaczającym wielkość felgi.
"Kołnierz" (Hump)
Kiedy na felgę działają duże siły poziome (np. przy jeździe po okręgu), wygarbienie na obręczy, przeciwdziała zsunięciu się opony z felgi, zabezpieczając tym samym przed nagłą utratą ciśnienia w oponie. Jest wiele różnych typów wygarbień na obręczach felg.
Opony - oznaczenia
Skróty dotyczące opon osobowych i dostawczych:
* (...) - homologacje do montażu fabrycznego
* FR - opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi
* ML - opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna)
* FP - ochraniacz felgi
* cord - ochrona felgi na ściance bocznej opony
* no lbl - brak kolorowego napisu na boku opony
* OE - opony na pierwszym wyposażeniu
* RF lub Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana. Uwaga: W przypadku opon dostawczych RF jest mniejszym wzmocnieniem niż C, dlatego przed zastosowaniem zalecemy sprawdzenie w instrukcji czy dopuszczalna jest opona RF czy musi być C.
* R/F lub RFT - opony Run Flat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia)
* SSR [self supporting runflat tyre] - opona w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia)
* TL - opona bezdętkowa
* XL - opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności
* WP- opona w przygotowaniu
* rear - opona przeznaczona na tylną oś pojazzdu
* G1- Czujnik kontroli cisnienia
* RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu
* LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu
* RA - Opona dostępna do wyczerpania stanów magazynowych
* B - homologacja grupy Volkswagen
* C1 - Homologacja Dodge Viper
* K1 - homologacja Ferrari
* MO - homologacja Mercedes
* N, N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
* * lub M3 - homologacja grupy BMW
* C - oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych
* # - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym
Skróty dotyczące tylko opon 4x4
* BSW - czarny bok opony
* ORWL - białe kontury liter na boku opony
* RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych
* RB - czarne litery na boku opon terenowych
* RB - osłona felgi
* WP - opona w przygotowaniu
* G1 - Czujnik kontroli cisnienia
* B - homologacja grupy Volkswagen
* C1 - homologacja Dodge Viper
* MO - homologacja Mercedes
* N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
* * lub M3- homologacja grupy BMW
Indeksy prędkości
Indeks prędkości opon określa z jaką maksymalną prędkością może się poruszać pojazd w nie wyposażony. Jeśli indeks nie wyższy niż H (do 210km/h), to brane jest pod uwagę maksymalne obciążenie opony zgodnie z jej indeksem nośności. Przy indeksach wyższych niż H (210 km/h), zakłada się proporcjonalnie mniejsze dopuszczalne obciążenie wraz ze wzrostem prędkości.
* J - do 100 km/h
* K - do 110 km/h
* L - do 120 km/h
* M - do 130 km/h
* N - do 140 km/h
* P - do 150 km/h
* Q - do 160 km/h
* R - do 170 km/h
* S - do 180 km/h
* T - do 190 km/h
* H - do 210 km/h
* V - do 240 km/h
* W - do 270 km/h
* Y - do 300 km/h
* VR - powyżej 210 km/h
* ZR - powyżej 240 km/h
Indeksy nośności
Indeks nośności określa maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę. Jeśli użyjemy opon ze zbyt niskim indeksem nośności, opony mogą ulec zniszczeniu. W związku z tym, nie zaleca się stosowania opon z niższym indeksem niż zalecany przez producenta. Niestety nie wystarczy po prostu podzielić maksymalną dopuszczalną masę Twojego auta przez cztery. Nośność odnosi się do wartości dynamicznych a nie statycznych. Np.przy nagłym hamowaniu masa pojazdu może w dużym stopniu zostać przeniesiona na przednią oś. Dlatego nie pozostaje nic innego, jak sprawdzenie tej wartości w instrukcji auta.
50 - 190 kg / na oponę
51 – 195 kg / na oponę
52 – 200 kg / na oponę
53 – 206 kg / na oponę
54 – 212 kg / na oponę
55 – 218 kg / na oponę
56 – 224 kg / na oponę
57 – 230 kg / na oponę
58 – 236 kg / na oponę
59 – 243 kg / na oponę
60 – 250 kg / na oponę
61 – 257 kg / na oponę
62 - 265 kg / na oponę
63 - 272 kg / na oponę
64 - 280 kg / na oponę
65 - 290 kg / na oponę
66 - 300 kg / na oponę
67 - 307 kg / na oponę
68 - 315 kg / na oponę
69 - 325 kg / na oponę
70 - 335 kg / na oponę
71 - 345 kg / na oponę
72 - 355 kg / na oponę
73 - 365 kg / na oponę
74 - 375 kg / na oponę
75 - 387 kg / na oponę
76 - 400 kg / na oponę
77 - 412 kg / na oponę
78 - 425 kg / na oponę
79 - 437 kg / na oponę
80 - 450 kg / na oponę
81 - 462 kg / na oponę
82 - 475 kg / na oponę
83 - 487 kg / na oponę
84 - 500 kg / na oponę
85 - 515 kg / na oponę
86 - 530 kg / na oponę
87 - 545 kg / na oponę
88 - 560 kg / na oponę
89 - 580 kg / na oponę
90 - 600 kg / na oponę
91 - 615 kg / na oponę
92 - 630 kg / na oponę
93 - 650 kg / na oponę
94 - 670 kg / na oponę
95 - 690 kg / na oponę
96 - 710 kg / na oponę
97 - 730 kg / na oponę
98 - 750 kg / na oponę
99 - 775 kg / na oponę
100 - 800 kg / na oponę
101 - 825 kg / na oponę
102 - 850 kg / na oponę
103 - 875 kg / na oponę
104 - 900 kg / na oponę
105 - 925 kg / na oponę
106 - 950 kg / na oponę
107 - 975 kg / na oponę
108 - 1000 kg / na oponę
109 - 1030 kg / na oponę
110 - 1060 kg / na oponę
111 - 1090 kg / na oponę
112 - 1120 kg / na oponę
113 - 1150 kg / na oponę
114 - 1180 kg / na oponę
115 - 1215 kg / na oponę
116 - 1250 kg / na oponę
117 - 1285 kg / na oponę
118 - 1320 kg / na oponę
119 - 1360 kg / na oponę
120 - 1400 kg / na oponę
121 - 1450 kg / na oponę
122 - 1500 kg / na oponę
123 - 1550 kg / na oponę
124 - 1600 kg / na oponę
125 - 1650 kg / na oponę
126 - 1700 kg / na oponę
Dla indeksów prędkości VR, ZR, V, W, Y:
* Dla opon kategorii VR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 210km/h.
* Dla opon kategorii ZR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 240km/h.
* Dla opon z indeksem V należy zmniejszyć obciążenie o 3% co 10km/h w zakresie od 210 do 240km/h.
* Dla opon z indeksem W należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 240 do 270km/h.
* Dla opon z indeksem Y należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 270 do 300km/h.
Zalecane szerokości opon do szerokości felgi.
Na tą samą szerokość obręczy można zazwyczaj założyć kilka opon o różnych szerokościach. Poniższa tabela prezentuje, jakie istnieją relacje pomiędzy szerokością opony i felgi.
135/80 R 13 - 3,5 | 3,5 | 4,5
---
145/70 R 13 - 4,5 | 3,5 | 5,0
---
145/80 R 13 - 4,0 | 3,5 | 5,0
---
155/65 R 13 - 4,5 | 4,5 | 5,5
155/70 R 13 - 4,5 | 4,0 | 5,0
155/80 R 13 - 4,5 | 4,0 | 5,0
---
165/65 R 13 - 5,0 | 4,5 | 6,0
165/65 R 14 - 5,0 | 4,5 | 6,0
165/70 R 13 - 5,0 | 4,0 | 5,5
165/70 R 14 - 5,0 | 4,0 | 5,5
165/80 R 13 - 4,5 | 4,0 | 5,5
---
175/65 R 14 - 5,0 | 5,0 | 6,0
175/70 R 13 - 5,0 | 4,5 | 6,0
175/70 R 13 - 5,0 | 4,5 | 6,0
175/70 R 14 - 5,0 | 4,5 | 6,0
175/80 R 14 - 5,0 | 4,5 | 6,0
---
185/55 R 15 - 6,0 | 5,0 | 6,5
185/60 R 13 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/60 R 14 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/65 R 14 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/65 R 15 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/70 R 13 - 5,5 | 4,5 | 6,0
185/70 R 14 - 5,5 | 4,5 | 6,0
185/80 R 14 - 5,5 | 4,5 | 6,0
---
195/50 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/55 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/60 R 14 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/60 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/65 R 14 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/65 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/70 R 14 - 6,0 | 5,0 | 6,5
195/70 R 15 - 6,0 | 5,0 | 6,5
---
205/40 R 17 - 7,5 | 7,0 | 8,0
205/45 R 16 - 7,0 | 6,5 | 7,5
205/50 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/50 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/50 R 16 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/55 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/55 R 16 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/60 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,5
205/65 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,5
205/70 R 14 - 6,0 | 5,0 | 7,0
205/70 R 15 - 6,0 | 5,0 | 7,0
Rozmiar opony - Szerokość felgi
215/40 R 17 - 7,5 | 7,0 | 8,5
215/45 R 17 - 7,0 | 7,0 | 8,0
215/70 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,0
215/75 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
---
225/45 R 16 - 7,5 | 7,0 | 8,5
225/45 R 17 - 7,5 | 7,0 | 8,5
225/50 R 16 - 7,0 | 6,0 | 8,0
225/55 R 16 - 7,0 | 6,0 | 8,0
225/60 R 15 - 6,5 | 6,0 | 8,0
225/60 R 16 - 6,5 | 6,0 | 8,0
225/65 R 15 - 6,5 | 6,0 | 8,0
225/70 R 15 - 6,5 | 6,0 | 7,5
---
235/40 R 17 - 8,5 | 8,0 | 9,5
235/45 R 17 - 8,0 | 7,5 | 9,0
235/65 R 16 - 7,0 | 6,5 | 8,5
235/65 R 16 - 7,0 | 6,5 | 8,5
235/70 R 15 - 7,0 | 6,0 | 8,0
235/70 R 16 - 7,0 | 6,0 | 8,0
---
245/40 R 17 - 8,5 | 8,0 | 9,5
245/40 R 18 - 8,5 | 8,0 | 9,5
245/45 R 16 - 8,0 | 7,5 | 9,0
245/45 R 17 - 8,0 | 7,5 | 9,0
245/50 R 16 - 7,5 | 7,0 | 8,5
245/70 R 16 - 7,0 | 6,5 | 8,0
---
255/40 R 17 - 9,0 | 8,5 | 10,0
255/45 R 17 - 8,5 | 8,0 | 9,5
255/45 R 18 - 8,5 | 8,0 | 9,5
255/50 R 16 - 8,0 | 7,0 | 9,0
255/55 R 17 - 8,0 | 7,0 | 9,0
255/55 R 18 - 8,0 | 7,0 | 9,0
255/60 R 16 - 7,5 | 7,0 | 9,0
255/65 R 15 - 7,5 | 7,0 | 9,0
255/65 R 16 - 7,5 | 7,0 | 9,0
---
265/70 R 15 - 8,0 | 7,0 | 9,0
265/70 R 16 - 8,0 | 7,0 | 9,0
---
275/40 R 17 - 9,5 | 9,0 | 11,0
275/60 R 15 - 8,0 | 7,5 | 9,5
275/70 R 16 - 8,0 | 7,0 | 9,0
WAŻNE: Jeżeli posiadasz opony , które nie mieszczą sie w zakresie szerokości felgi podanym wyżej w tabeli (jeden rozmiar w dół lub górę) to nie powinno być problemu z założeniem, lecz musisz się liczyć ze skróconym przebiegiem opony, oraz z tym że opona nie będzie miała takich parametrów jak na zalecanej feldze
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum