Imię: Łukasz Pomógł: 29 razy Wiek: 35 Dołączył: 06 Mar 2008 Posty: 943 Skąd: Pleszew
Wysłany: 16 Kwiecień 2008, 22:34 Na co macie ochotę? Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI
Jeśli macie jakiś pomysł z oświetleniem w samochodzie, czy z sprzętem Car Audio, albo cokolwiek związane z elektroniką a nie wiecie jak to zrobić, jak się do tego zabrać, wogóle nie wiecie jak i co zrobić to proszę pisać wasze pomysły . Ja postaram się wam pomóc, stworzyć układ, podać wartości elementów itp.
Zapraszam i pozdrawiam
i podepnij sie pod jedną żarówkę ( równolegle- pewnie ten neon dużo prądu nie potrzebuje, to bez problemu z tamtąt uciągnie)
Albo jeszcze lepsze rozwiązanie:
podepnij sie pod oświetlenie zapalniczki albo pod samą zapalniczkę- mniej rozkręcania a i też bedzie świecić.
(ja mam zrobione oba rozwiązania: jedno do podświetlania zegarów, drugie do podświetlenia popielniczki i wszytko jest dobrze, żadnych problemów z ubytkiem napięcia nie mam)
Wysłany: 24 Lipiec 2013, 23:12
Moje auto: Corsa B -> Corsa C 1.3 CDTi
chciał bym podłączyć jakieś diodki pod oświetlenie kokpitu, diody chcę zamontować pod kierownicą oraz deską od pasażera i gdzie się najszybciej i najłatwiej podpiąć?
ja37 [Usunięty]
Informacje
Wysłany: 25 Lipiec 2013, 21:38
Ja mam pytanie.
Chodzi za mną przycisk Start/Stop do uruchamiania/gaszenia silnika.
Zapodałem sobie przycisk z laguny 2.
Chciałbym to tak zrobić, żeby tylko przycisnąć (nie trzymać) i silnik sam się zapali.
Skąd wymyślić sygnał, że silnik już "zaskoczył"?
Sygnał ładowania odpada, sygnał ciśnienia oleju też.
Czasówki też odpadają z wiadomych względów(zimny/ciepły, lato/zima)
Silnik 20XE kadett E GSI.
Masz pomysła?
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 27 Lipiec 2013, 17:18
Moje auto: AG Z14XEP
ja bym dał układ elektroniczny wykrywający obroty wyższe lub równe od biegu jałowego.
w przypadku X10XE sprawa nie jest skomplikowana - podpięcie się pod sygnał sterujący wtryskiwaczem i zliczanie impulsów w czasie np 0.5s . Jeżeli impulsów będzie tyle co przy obrotach ok 850 obr/min to znaczy że odpalony (u mnie jałowy to ok 880-920 obr/min => 840obr/min = 14 imp/sek ).
układ nie jest trudny do zrobienia na jakimś małym procku. Jak byś chciał to mogę za niewygórwaną kwotę w wolnym czasie zaprojektować i zrobić prototyp czegoś takiego. Gdybyś był zainteresowany, to pisz PW.
ja37 [Usunięty]
Informacje
Wysłany: 27 Lipiec 2013, 21:20
Jestem zainteresowany.
Ale jak koszt będzie większy niż 20zł, to pasuję.
Zrobię po swojemu, czyli z przytrzymaniem
Schematy mogę dać bo mam do silnika.
a bym dał układ elektroniczny wykrywający obroty wyższe lub równe od biegu jałowego.
w przypadku X10XE sprawa nie jest skomplikowana - podpięcie się pod sygnał sterujący wtryskiwaczem i zliczanie impulsów w czasie np 0.5s . Jeżeli impulsów będzie tyle co przy obrotach ok 850 obr/min to znaczy że odpalony (u mnie jałowy to ok 880-920 obr/min => 840obr/min = 14 imp/sek ).
układ nie jest trudny do zrobienia na jakimś małym procku. Jak byś chciał to mogę za niewygórwaną kwotę w wolnym czasie zaprojektować i zrobić prototyp czegoś takiego. Gdybyś był zainteresowany, to pisz PW.
a kumpel elektryk-poeta napisał ta:
Oj nie mam głowy do tego bo walczę na budowie u teścia, chyba trzeba by jakiś układ zliczający impulsy zapłonu i po pewnym przekroczeniu by rozłączał układ ew trzeba by dowiedzieć się na jakiej zasadzie to działa w lagunie
Jak coś pomogłem to dobrze a jak nie to też dobrze...
ja37 [Usunięty]
Informacje
Wysłany: 28 Lipiec 2013, 19:24
Cóż, na razie sie nie spieszy, jeszcze nie złożyłem auta, to mogę załozyc nawet za rok, może faktycznie podejrzę schematy laguny.
[od razu poprawka do tego co pisałem wcześniej - info o obrotach biore z odpowiedniego pinu w liczniku (jeśli dobrze pamiętam to pin 7), gdzie tych impulsów jest więcej niż pod jednym wtryskiwaczem (u mnie x3 - bo 3 cylindry). Ponadto sygnał jest nawet podczas hamowania silnikiem - pod wtryskiwaczem tego nie ma. ]
po prawej, górny przekaźnik jest do zapalania auta, dolny do gaszenia (przyszedł mi do głowy jedynie pomysł taki: metoda gaszenia przez wyłączenie na ok 2-3sek zapłonu).
ten przekaźnik do gaszenia na pewno musi być spory (pewnie 30-60A - do sprawdzenia na schematach). Ten do zapalania nie wiem jaki duży - nie wiem jaki tam prąd może płynąć do elektromagnesu rozrusznika - może ktoś wie czy to 1A czy bardziej coś rzędu 5-10A ??
najprostszy schematyczny opis programu:
- po włączeniu zapłonu załącz przekaźnik 2 na stałe (ten dolny).
- stan_silnika = wyłączony
================================
- jeśli stan_silnika = wyłączony:
-- gdy wciśnięto przycisk na więcej niż 0.5s to:
--- załącz przekaźnik 1 (ten górny)
--- zliczaj impulsy z wtryskiwacza -> jeśli więcej niż np 14/0.5sek. to wyłącz przekaźnik 1
--- stan_silnika = włączony
- jeśli stan_silnika = włączony:
-- wciśnięto przycisk na więcej niż 0.5s to:
--- wyłącz przekaźnik 2 na 3 sekundy
--- stan_silnika = wyłączony
-- gdy obroty spadną do 0:
--- stan_silnika = wyłączony // (silnik zdechł)
w budżecie 20zł będzie trudno Ci się zmieścić z samymi częściami (głównie cene części nabijają procek i 2 przekaźniki)... może znajdziesz kogoś kumatego kto Ci to zmontuje i zaprogramuje. Bardzo dużo danych podałem, teraz pozostaje jedynie kilka dupogodzin z lutownicą i programatorem. Powodzenia
ja37 [Usunięty]
Informacje
Wysłany: 28 Lipiec 2013, 21:10
No własnie tak myslałem, że programator bedzie potrzebny....
Nie mam dostępu.....
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 31 Lipiec 2013, 19:53
Moje auto: AG Z14XEP
no cóż, za te 20zł jak piszesz, to chyba tylko zafascynowany tematem fanatyk Ci to zrobi
interesuje mnie jeszcze tylko jedno: napisałeś, że 'zapodałeś przycisk od laguny' - co dokładnie masz od tej laguny - jakie elementy: sam przycisk start/stop czy jakieś jeszcze elementy do niego dołączone? jeżeli sam przycisk, to na wiele się nie przyda, jeśli z elektroniką, to może uda się coś rozgryść. może daj jakieś fotki tego.
ja37 [Usunięty]
Informacje
Wysłany: 31 Lipiec 2013, 20:11
Sam przycisk, bez elektroniki.
4-piny w nim sa.
2 są od diody podświetlenia, 2 - przejście po naciśnięciu.
Zrobię przez przekaźnik, będzie "trzymane".
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 31 Lipiec 2013, 22:21
Moje auto: AG Z14XEP
jak byś miał możliwość, to zmierz prąd płynący przez przycisk podczas uruchamiania silnika. Jeśli prąd byłby odpowiednio niski, to może któregoś dnia dla testu podłączyłbym przekaźnik pod swojego kompa pokładowego (wystarczy że podłączę przekaźnik pod procka i rozrusznik oraz zmienie program procka. reszta już jest
A co do sedna tematu. Od jakiegoś czasu myślę nad wstawieniem diody czerwono-zielonej do licznika. Miałaby ona sygnalizować optymalne obroty silnika (coś w rodzaju ekonomizera): gdy za niskie świeci czerwona, gdy optymalne świeci zielona, a gdy za wysokie świecą oba kolory - czyli na pomarańczowo. Pozwoli to na niezamulanie auta przez innych kierowców (jak mam nadzieję w przyszłości moja żona)
Innym użytecznym bajerem mógłby być czytnik błędów ECU. Myślałem nad tym by zrobić to jako autonomiczny układ z LCD i 1 przyciskiem funcyjnym do kasowania błędów oraz wtyczką OBD. Z uwagi na niedużą pamięć procków, prawdopodobnie program musiałby być na sztywno napisany pod konkretny typ silnika. Na razie mam za mało danych żeby się za to zabrać.
Kiedyś miałem też pomysł na układzik dostosowujący licznik z obrotomierzem z dowolnym indeksem K do istniejącego w aucie, ale w sumie po przemyśleniu temat odłożony 'na kiedyś tam' - no i musiałbym mieć jakiś licznik do testów.
ja37 [Usunięty]
Informacje
Wysłany: 1 Sierpień 2013, 06:19
Prąd będzie na pewno mały, bo tylko cewka przekaźnika bedzie w obwodzie.
Nie chcę ryzykować, bo nie wiem, ile prądu bierze automat rozrusznika.
Co do diód - na forum VU ktoś sprzedaje gotowce, ale to działa ciut inaczej.
Ja miałem to użyc do podświetlenia wskazówek - jak w VW, ale popsułem licznik :lolo:
Robi chyba ze 3 wersje, dioda zaświeca się po przekroczeniu jakiegos progu obrotów, albo zaczyna się rozświetlać przy zadanych obrotach i świeci na maxa przy drugich zadanych obrotach i jeszcze jakaś wersja jest.
Oczywiście progi świecenia są regulowane.
Z błędami nie pomogę, mam OP-Coma i mi starczy.
Tu by sie przydał chyba bardziej układ kasujący bląd poduchy, czy ABS, bo silnikowe, to wymigać sobie można, nawet w CC.
Co do licznika - kadett GSI miał w liczniku przełacznik, zależnie od zastosowanego impulsatora (8/16 impulsów), mam zbędną taka płytkę z digitala, mogę oddać za symboliczny 4-pak
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 1 Sierpień 2013, 18:17
Moje auto: AG Z14XEP
ja37 napisał/a:
Prąd będzie na pewno mały, bo tylko cewka przekaźnika bedzie w obwodzie.
Nie chcę ryzykować, bo nie wiem, ile prądu bierze automat rozrusznika.
bardziej myślałem właśnie o prądzie automatu rozrusznika (czy też elektromagnesu).
W pracy dziś wyczytałem że w początkowej fazie to może być kilkanaście amperów, a do podtrzymania rozruchu już kilka amperów. Ktoś napisał iż z praktyki wie, że prąd ten nie przekracza 30A. Niemało...
ja37 [Usunięty]
Informacje
Wysłany: 1 Sierpień 2013, 19:11
Niemało, ale przekaźnik założę nie chiński, tylko polski Elmot, więc na pewno wytrzyma 30A.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum