Kody błędów ECU- check engine
Autor Wiadomość
 lukbud
Luk "Tatra" Łoker



Informacje
opolskie

LPG: Nie
Klub: Astra Club
Pomógł: 17 razy
Wiek: 37
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 511
Skąd: Ozimek / OPO
  Wysłany: 16 Listopad 2009, 23:02   Kody błędów ECU- check engine
   Moje auto: Opel Astra G


Witam.
Przeglądając forum natrafiłem na parę tematów, w których użytkownicy pytają jak bez ingerencji serwisu sczytać błędy z komputera naszej Corsy, gdy mruga sławna już "pomarańczowa kontrolka" check engine.

Złącze diagnostyczne naszych Cors wygląda mniej więcej tak...

W Corsie A jest to niebieska wtyczka umieszczona w komorze silnika na podszybiu. W Corsie B znajduje się po lewej stronie w skrzynce bezpieczników, w Corsie C natomiast w panelu środkowym powyżej popielniczki.
Usługa odczytania błędów w ASO waha się od 50 do 150zł, jednak istnieje jeszcze metoda "spinaczowa", którą możemy wykonać we własnym zakresie.
OCZYWIŚCIE KAŻDY WYKONUJE JĄ NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ, GDYŻ MOŻE NASTĄPIĆ USZKODZENIE JEDNOSTKI STERUJĄCEJ, GDY ZROBIMY TO NIEPOPRAWNIE!!


Jak odczytać "kody błędów"?
Można zrobić to samemu spinaczem do papieru.
"Metoda spinacza" wymusza po włączeniu zapłonu miganie kontrolki "check engine" w określony sposób. Do nas należy obserwowanie ilości mignięć kontrolki, przerw pomiędzy mignięciami a następnie odczytanie kodów z tabeli.
Spinacza używamy do połączenia ze sobą (zwarcia) dwóch pinów w gnieżdzie (złączu) diagnostycznym, zwanym ALDL. Gniazdo to zwykle ma kolor niebieski i znajdziemy je w komorze silnika. Nie jest to jednak reguła, zależy od konkretnego modelu samochodu czy silnika.
Najczęściej nie ma też znaczenia czy silnik pracuje czy nie - kody i tak będą wyświetlane za pomoca kontrolki "check engine".

Które piny zewrzeć?

Jeśli posiadasz sterownik Bosch Motronic, GM-Multec lub Siemens Simtec 56.0 lub 56.1 (silniki Ecotec) musimy znaleźć 10-pinowe gniazdo diagnostyczne. W celu przejścia w tryb odczytu błędów należy zewrzeć piny A i B.

W przypadku sterownika Simtec 56.5 trzeba szukać gniazda ALDL 16-pinowego. W celu włączenia trybu odczytu błędów (kody typu P) zwieramy piny 5 i 6.

Czy można coś uszkodzić łącząc ze sobą złe piny?

Tak, jest to możliwe ale mało prawdopodobne, zależnie od tego jakie piny połączymy. Większość z nich ma napięcie równe 0V ale istnieją też piny, na których jest napięcie 12V (w zależności od tego jakie złącze ALDL posiadasz w swoim aucie). Jeśli nie mamy pewności, które piny połączyć, lepiej sprawdzić jeszcze raz na rysunkach.


Gdzie znaleźć złącze diagnostyczne?

Jeśli posiadamy system Motronic, GM-Multec lub Simtec 56.0 or 56.1 gniazdo znajdziemy w komorze silnika lub w obrębie skrzynki z bezpiecznikami. Szukamy 10-pinowego gniazda, które nie jest do niczego podłączone lub ewentualnie ma wpięty "terminator".
W przypadku układu Simtec 56.5, 16-pinowe złącza szukamy w skrzynce bezpieczników, pod plastikami w okolicy dźwigni hamulca ręcznego lub pod wybrzuszeniem w dywaniku przy fotelu pasażera.


Jak odczytać "kody błędów" w systemie Motronic lub GM-Multec?

Motronic i GM-Multec używają kodów dwucyfrowych. Silnik nie musi pracować w czasie odczytywania błędów lecz nic sie nie stanie jeśli go włączymy.
Jeśli właściwe piny zostały wcześniej połączone w gnieżdzie diagnostycznym możemy włączyć zapłon i rozpocznie się procedura odczytu. Kontrolka "chceck engine" zacznie migać. Każdy kod powtarzany jest trzykrotnie i dopiero wtedy po krótkiej przerwie wyświetlany jest następny (jeśli taki jest). Po wyświetleniu ostatniego kodu system przechodzi z powrotem do pierwszego. Przerwanie procedury odczytu następuje wraz z wyłączeniem zapłonu. Wymazać błędy z pamięci komputera możemy poprzez odłączenie na kilka minut akumulatora.

Zobaczmy przykładowe kody. Zapalenie kontrolki oznaczone jest gwiazdką (*) zaś przerwa kreską (-).

*-** (1 mignięcie, przerwa i 2 mignięcia = 12)
*-** (12)
*-** (12)

**-*** (23)
**-*** (23)
**-*** (23)


*-** (12)
*-** (12)
*-** (12)

**-*** (23)
**-*** (23)
**-*** (23)


*-** (12)
*-** (12)
*-** (12)

Kod 12 oznacza w tym przypadku inicjalizacje procedury odczytu (powtórzony jest trzykrotnie). Po nim następuje 23 (również wyświetlany 3 razy). Po dłuższej przerwie procedura rozpoczyna się od początku - wyświetla się kod 12.
Co oznaczają poszczególne kody podane jest na końcu.


Jak odczytać "kody błędów" w systemie Simtec 56.0/56.1?

Siemtec 56.0/56.1 używa również kodów dwucyfrowych. Silnik powinien pracować podczas odczytu błędów, w przeciwnym wypadku mogą zostać odczytane złe kody.
Procedura jest identyczna jak w przypadku systemu Motronic i Multec-GM z jednym wyjątkiem: Aby wymazać błędy z pamięci sterownika należy 30 razy właczyć zapłon na 5 sekund i wyłączyć.
Poza tym niektóre sterowniki wyświetlają dodatkowo kod 31 lub 19. Nie oznaczają one usterki jeśli podczas odczytu silnik był wyłączony.


Jak odczytać "kody błędów" w systemie Simtec 56.5?

Siemtec 56.5 używa kodów czterocyfrowych. Silnik powinien pracować podczas odczytu błędów, w przeciwnym wypadku mogą zostać odczytane złe kody.
Procedura wygląda bardzo podobnie jak w przypadku układu Simtec 56.0/56.1 choc same kody wyglądają inaczej. Zapalenie kontrolki oznaczone jest gwiazdką (*) zaś przerwa kreską (-). 10 błysków kontrolki oznacza 0 (zero).

**********-*-*-***** (10 mignięć, przerwa, 1 mignięcie, przerwa, 1 mignięcie, przerwa i 5 mignięć = 0115)
**********-*-*-***** (0115)
**********-*-*-***** (0115)

**********-***-***-********** (0330)
**********-***-***-********** (0330)
**********-***-***-********** (0330)


**********-*-*-***** (0115)
**********-*-*-***** (0115)
**********-*-*-***** (0115)

**********-***-***-********** (0330)
**********-***-***-********** (0330)
**********-***-***-********** (0330)


**********-*-*-***** (0115)
**********-*-*-***** (0115)
**********-*-*-***** (0115)

Niektóre ECU ponadto wyświetlają kod 0335 w przypadku, gdy odczyt dokonywany jest przy niepracującym silniku - nie oznacza to usterki. Należy wtedy załączyć silnik i powtórzyć odczyt. Jeśli kod 0335 wyświetlony zostanie ponownie, dopiero wtedy możemy traktować to jako faktyczny błąd.


Jaki system wtrysku znajduje się w Twoim samochodzie?

W przypadku Opla Kadett'a mamy do czynienia z systemem Multec (wtrysk jednopunktowy) albo Motronic (wtrysk wielopunktowy). Układy Siemensa były stosowane dopiero w silnikach Ecotek nie oferowanyh w Kadecie.

C14NZ (Multec)
C16NZ (Multec)
C18NZ (Multec)
18SE (Bosch L3 - kody Motronica)
C20NE (Motronic ML4.1/M1.5)
20SEH (Motronic ML4.1/M1.5)
C20XE (Motronic M2.5/M2.8)


Kody błędów sterownika GM-Multec (SPi, MPi, CFi, M and S):

12 - Inicjalizacja
13 - Sonda lambda - Brak zmian napięcia / obwód otwarty
14 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - niskie napięcie
15 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - wysokie napięcie
16 - Czujnik spalania stukowego
18 - System regulacji spalania stukowego
19 - Czujnik położenia i prędkości obrotowej - fałszywy sygnał
21 - Czujnik położenia przepustnicy [TPS] - wysokie napięcie
22 - Czujnik położenia przepustnicy [TPS] - niskie napięcie
24 - Czujnik przebytej drogi [VSS] - brak impulsów
25 - Wtryskiwacz - niskie napięcie
28 - Fuel pump relay contacts - contact problem
29 - Przekaźnik pompy paliwa - niskie napięcie
32 - Przekaźnik pompy paliwa - wysokie napięcie
33 - Czujnik ciśnienia bezwzględnego [MAP] - wysokie napięcie
34 - Czujnik ciśnienia bezwzględnego [MAP] - niskie napięcie
35 - Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków
41 - Amplifier control signal, cylinders 2 and 3 (Direct Ignition System (DIS)) - wysokie napięcie
42 - Amplifier control signal, cylinders 1 and 4 (Direct Ignition System (DIS)) - wysokie napięcie
42 - Brak impulsów z ukladu zapłonowego
43 - Obwód recyrkulacji spalin
44 - Sonda lambda - mieszanka uboga
45 - Sonda lambda - mieszanka bogata
46 - Amplifier (Direct Ignition System (DIS)) control signal (A+B) - wysokie napięcie
47 - Zawór recyrkulacji spalin [EGR]
49 - Akumulator - Wysokie napięcie (powyżej 17V)
51 - ECU - uszkodzona pamięć
52 - Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - niskie napięcie
53 - Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - wysokie napięcie
54 - Potencjometr regulacji CO - napięcie wysokie lub niskie
55 - ECU - uszkodzony sterownik
56 - Elektrozawór dopływu powietrza dodatkowego - niskie napięcie
57 - Elektrozawór dopływu powietrza dodatkowego - wysokie napięcie
61 - Zawór odpowietrzania zbiornika paliwa [FTVV] - niskie napięcie
62 - Zawór odpowietrzania zbiornika paliwa [FTVV] - wysokie napięcie
63 - Amplifier control signal, cylinders 2 and 3 (Direct Ignition System (DIS)) - niskie napięcie
64 - Amplifier control signal, cylinders 1 and 4 (Direct Ignition System (DIS)) - niskie napięcie
65 - Primary ignition (distributor systems) - niskie napięcie
66 - Throttle position sensor [TPS] - Hose broken
67 - Air Flow Sensor [AFS], hot wire meter (air mass meter) - Signal is outside normal operation parameters (out of range)
68 - Air Flow Sensor [AFS], hot wire meter (air mass meter) - Faulty air mass meter signal, incorrect frequency
69 - Czujnik temperatury powietrza (wtrysk wielopunktowy) - niskie napięcie
71 - Czujnik temperatury powietrza (wtrysk wielopunktowy) - wysokie napięcie
72 - Amplifier (Direct Ignition System (DIS)) control signal (A+B) - Lead interruption, open circuit
75 - Kontrola momentu obrotowego (tylko ASB) - niskie napięcie
76 - Kontrola momentu obrotowego (tylko ASB) - wysokie napięcie
81 - Wtryskiwacz - wysokie napięcie
83 - Immobilajzer - brak lub zły kod
84 - Immobilajzer - brak sygnału
85 - Immobilajzer - zły sygnał
87 - Air conditioning cut-off relay - niskie napięcie
88 - Air conditioning cut-off relay - wysokie napięcie
92 - Camshaft sensor - faulty hall effect sensor or circuit
93 - Moduł sterujący QUAD (w ECU)


Kody błędów sterownika Motronic:

Kody Motronic są wspólne dla całej rodziny układów. Dalej podane są kody unikalne dla danej wersji sterownika.

Motronic
12 - Inicjalizacja (rozpoczęcie wywoływania kodów)
13 - Sonda lambda - Brak zmian napięcia / obwód otwarty
14 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - niskie napięcie
15 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - wysokie napięcie
48 - Akumulator - niskie napięcie
49 - Akumulator - wysokie napięcie
65 - Potencjometr biegu jałowego - niskie napięcie
66 - Potencjometr biegu jałowego - wysokie napięcie
73 - Przepływomierz powietrza [AFS] - niskie napięcie
74 - Przepływomierz powietrza [AFS] - wysokie napięcie
75 - Przełącznik biegów - kontrola momentu - niskie napięcie

ML4.1 do sierpnia 1989 roku
35 - Regulator biegu jałowego [ISCV] - brak lub niewłaściwa regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego
44 - Sonda lambda - uboga mieszanka
45 - Sonda lambda - bogata mieszanka
46 - Czujnik temperatury oleju - niskie napięcie
47 - Czujnik temperatury oleju - wysokie napięcie
51 - Pamięć urządzenia sterującego - uszkodzona
67 - Czujnik położenia przepustnicy - stycznik biegu jałowego nie otwiera się
69 - Czujnik temperatury powietrza [ATS] - niskie napięcie
71 - Czujnik temperatury powietrza [ATS] - wysokie napięcie
72 - Czujnik położenia przepustnicy - stycznik pełnego obciążenia nie otwiera się

M1.5 od września 1989 roku
16 - Czujnik spalania stukowego 1 - brak zmian napięcia
18 - Czujnik spalania stukowego - brak sygnału porównawczego z ECU
19 - Czujnik indukcyjny - niewłaściwy sygnał prędkości obrotowej
21 - Czujnik położenia przepustnicy - wysokie napięcie
22 - Czujnik położenia przepustnicy - niskie napięcie
25 - Wtryskiwacze nr 1 i 2 - wysokie napięcie
26 - Wtryskiwacze nr 3 i 4 - wysokie napięcie
31 - Czujnik indukcyjny - brak sygnału prędkości obrotowej
38 - Sonda lambda - niskie napięcie regulacji
39 - Sonda lambda - wysokie napięcie regulacji
52 - Kontrolka "check engine" - wysokie napięcie
53 - Przekaźnik pompy paliwa - niskie napięcie
54 - Przekaźnik pompy paliwa - wysokie napięcie
55 - Uszkodzone urządzenie sterujące [ECU]
56 - Regulator biegu jałowego [ISCV] - wysokie napięcie
57 - Regulator biegu jałowego [ISCV] - niskie napięcie
61 - Zawór odpowietrzania zbiornika paliwa [FTVV] - niskie napięcie
62 - Zawór odpowietrzania zbiornika paliwa [FTVV] - wysokie napięcie
81 - Wtryskiwacze nr 1 i 2 - niskie napięcie
82 - Wtryskiwacze nr 3 i 4 - niskie napięcie
87 - Przekaźnik sprężarki klimatyzacji [AC] - niskie napięcie
88 - Przekaźnik sprężarki klimatyzacji [AC] - wysokie napięcie
93 - Czujnik Halla [HES] - niskie napięcie
94 - Czujnik Halla [HES] - wysokie napięcie

M2.5
16 - Czujnik spalania stukowego 1 - brak zmian napięcia
18 - Czujnik spalania stukowego - brak sygnału porównawczego z ECU
25 - Wtryskiwacz nr 1 - wysokie napięcie
26 - Wtryskiwacz nr 2 - wysokie napięcie
27 - Wtryskiwacz nr 3 - wysokie napięcie
28 - Wtryskiwacz nr 4 - wysokie napięcie
81 - Wtryskiwacz nr 1 - niskie napięcie
82 - Wtryskiwacz nr 2 - niskie napięcie
83 - Wtryskiwacz nr 3 - niskie napięcie
84 - Wtryskiwacz nr 4 - niskie napięcie


Kody dla silników c20ne, x20xev, c20xe, c25xe, c20let.

UKŁAD WTRYSKOWY I ZAPŁONOWY

zwarcie pinów A i B w złączu diagnostycznym

10 - Kody błędów nie zaprogramowane
12 - Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek / Brak błędów
13 - Sonda lambda - brak sygnału
14 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie
15 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie
16 - Czujnik spalania stukowego
17 - Czujnik spalania stukowego 2 (v6)
18 - System regulacji spalania stukowego (ECU)
19 - Czujnik położenia i prędkości obrotowej - błędny sygnał
21 - Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie
22 - Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie
23 - Czujnik spalania stukowego - uszkodzienie
24 - Czujnik przebytej drogi - brak impulsów
25 - Wtryskiwacz 1 - zbyt wysokie napięcie
26 - Wtryskiwacz 2 - zbyt wysokie napięcie
27 - Wtryskiwacz 3 - zbyt wysokie napięcie
28 - Wtryskiwacz 4 - zbyt wysokie napięcie
29 - Przekaźnik pompy paliwa - zbyt niskie napięcie
31 - Czujnik indukcyjny - brak sygnału o prędkości obrotowej (tylko przy włączonym zapłonie)
32 - Przekaźnik pompy paliwa - zbyt wysokie napięcie
33 - Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt wysokie napięcie
34 - Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt niskie napięcie
35 - Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków
38 - Sonda lambda - zbyt niskie napięcie regulacji
39 - Sonda lambda - zbyt wysokie napięcie regulacji
41 - Przewód EST-B (2/3) - zbyt wysokie napięcie
42 - Przewód EST-A (1/4) - zbyt wysokie napięcie lub brak impulsów z układu zapłonowego (w przypadku pozostałych silników)
43 - Układ recyrkulacji spalin EGR (XEV)
44 - Sonda lambda - uboga mieszanka
45 - Sonda lambda - bogata mieszanka
47 - Zawór recyrkulacji spalin EGR (XEV)
48 - Zbyt niskie napięcie zasilania
49 - Zbyt wysokie napięcie zasilania
51 - Uszkodzona pamięć urządzenia sterującego ECU
52 - Stopień wyjściowy lapmki kontrolnej silnika - zbyt wysokie napięcie
53 - Stopień wyjściowy przekaźnika pompy - zbyt niskie napięcie
54 - Stopień wyjściowy przekaźnika pompy - zbyt wysokie napięcie
55 - Uszkodzone urządzenie sterujące ECU
56 - Stopień wyjściowy regulacji biegu jałowego - zbyt wysokie napięcie
57 - Stopień wyjściowy regulacji biegu jałowego - zbyt niskie napięcie
61 - Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt niskie napięcie
62 - Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt wysokie napięcie
63 - Przewód EST-B (2/3) - zbyt niskie napięcie
64 - Przewód EST-A (1/4) - zbyt niskie napięcie
65 - Potencjometr biegu jałowego - zbyt niskie napięcie
66 - Potencjometr biegu jałowego - zbyt wysokie napięcie
67 - Czujnik położenia przepustnicy - nie otwiera się wyłącznik biegu jałowego
69 - Czujnik temperatury powietrza - zbyt niskie napięcie
71 - Czujnik temperatury powietrza - zbyt wysokie napięcie
72 - Czujnik położenia przepustnicy - nie otwiera się wyłącznik pełnego obciążenia
73 - Przepływomierz powietrza - zbyt niskie napięcie
74 - Przepływomierz powietrza - zbyt wysokie napięcie
75 - Kontrola momentu obrotowego - zbyt niskie napięcie
76 - Kontrola momentu obrotowego - zbyt wysokie napięcie
79 - Ogranicznik mocy ETC (ang. Electronic Traction Control) - zbyt niskie napięcie
81 - Wtryskiwacz 1 - zbyt niskie napięcie
82 - Wtryskiwacz 2 - zbyt niskie napięcie
83 - Wtryskiwacz 3 - zbyt niskie napięcie
84 - Wtryskiwacz 4 - zbyt niskie napięcie
85 - Wtryskiwacz 5 - zbyt niskie napięcie
86 - Wtryskiwacz 6 - zbyt niskie napięcie V6
87 - Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - zbyt niskie napięcie
88 - Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - zbyt wysokie napięcie
92 - Uszkodzony czujnik położenia wałków rozrządu XEV
93 - Czujnik Halla - zbyt niskie napięcie
94 - Czujnik Halla - zbyt wysokie napięcie
95 - Hot start valve - zbyt niskie napięcie
96 - Hot start valve - zbyt wysokie napięcie
97 - Sygnał urządzenia sterującego ETC - zbyt wysokie napięcie (sygnał kontroli trakcji)
113 - Sterowanie ciśnienia doładowania - zbyt wysokie ciśnienie doładowania
114 - Bieg jałowy ciśnienia doładowania - powyżej wartości maximum
115 - Pełne obciążenie turbosprężarki - poniżej wartości minimum
116 - Ciśnienie doładowania - powyżej wartości maximum
117 - Zawór regulacyjny ciśnienia doładowania [Wastegate] - zbyt niskie napięcie
118 - Zawór regulacyjny ciśnienia doładowania [Wastegate]- zbyt wysokie napięcie
119 - Czujnik ciśnienia rury ssącej - zasięg / moc
121 - Sonda lambda 2 - mieszanka zbyt uboga
122 - Sonda lambda 2 - mieszanka zbyt bogata
123 - Przełącznik powietrza zasysanego - zawór elektromagnetyczny 1 - zablokowany
124 - Przełącznik powietrza zasysanego - zawór elektromagnetyczny 2 - zablokowany
125 - Czujnik ciśnienia rury ssącej - poniżej wartości minimum
126 - Czujnik ciśnienia rury ssącej - powyżej wartości maximum
129 - Recyrkulacja spalin - zbyt niskie napięcie
131 - Recyrkulacja spalin - zbyt wysokie napięcie
132 - Recyrkulacja spalin - błędny sygnał
133 - Recyrkulacja spalin 2 - zbyt wysokie napięcie
133 - Przełącznik powietrza zasysanego - zawór elektromagnetyczny 2 - zbyt niskie napięcie
134 - Recyrkulacja spalin 2 - zbyt niskie napięcie
134 - Przełącznik powietrza zasysanego - zawór elektromagnetyczny 2 - zbyt wysokie napięcie
135 - Zaburzenie pracy silnika - lampka kontrolna - zbyt niskie napięcie
136 - Urządzenie sterujące
137 - Obudowa urządzenia sterującego - zbyt wysoka temperatura
138 - Czujnik ciśnienia rury ssącej - zbyt niskie napięcie
139 - Czujnik ciśnienia rury ssącej - zbyt wysokie napięcie
143 - Immobilizer - brak/zły sygnał
144 - Immobilizer - brak sygnału
145 - Immobilizer - zły sygnał

Źródło:
Kod:
http://www.gsiklub.pl/techniczne/kodbledow.html
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu  
Forum Opel Corsa - Fan Klub
» Offtopic - na każdy temat! » Wolna amerykanka » Informacje ze świata » Kody błędów ECU- check engine
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  



   Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group    Projekt wykonany przez Kaszubski, dla klubcorsa.pl- wszelkie prawa zastrzeżone.
   Kopiowanie postanowień graficznych i elementów ze strony bez zgody administracji- zabronione.