Wysłany: 5 Styczeń 2014, 16:14 Nagrzewnica i otwór w pompie wody w CB Moje auto: Corsa B X10XE
Cześć.
Staram się dojść do tego jak rozprowadzane jest ciepłe powietrze wewnątrz kabiny w CB?
Nie rozbierałem nawiewu więc posiłkuję się tylko książką a tm jest dość marnie na ten temat.
Może ktoś z Was wie?
Chodzi mi o to że nagrzewnica wnętrza jest cały czas w obiegu płynu. Jak jest zrealizowany nawiew że po przekręceniu pokrętła na nawiew zimnego powietrza omija ono nagrzewnicę?
Drugie pytanie dotyczy pompy wody w CB z silnikiem X10XE. Na górze przy osi pompy jest taki mały otworek, przez który jak się dobrze przyjrzeć widać jak się ośka obraca. może ktoś wie do czego on jest?
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 5 Styczeń 2014, 19:42
Moje auto: AG Z14XEP
to czy płyn chłodzący ma płynąć przez nagrzewnicę czy nie zależy od położenia zaworu nagrzewnicy (foto w linku), który jest sterowany podciśnieniem. Jak przekręcasz pokrętło na zimne powietrze, to płyn idzie bezpośrednio do chłodnicy, jeśli na max, to najpierw przez nagrzewnicę.
LPG: Nie
Imię: yosh Pomógł: 42 razy Wiek: 46 Dołączył: 17 Kwi 2012 Posty: 529 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 6 Styczeń 2014, 00:42
Moje auto: Corsa B 2.5 V6 , Corsa B 1,2 16V
Otwór przy łożysku pompy służy do odprowadzenia cieczy chłodzącej na zewnątrz gdy uszkodzeniu ulegnie uszczelniacz pompy , pojawienie się tam cieczy chłodzącej świadczy o wyeksploatowaniu pompy i jest sygnałem do natychmiastowej wymiany na nową .
Nawiew ciepłego i zimnego powietrza jest przełączany klapą za pomocą linki , dodatkowo w wersji z klimatyzacją na dolocie cieczy do nagrzewnicy jest zawór sterowany podciśnieniowo który zamyka obieg cieczy po włączeniu klimatyzacji .
Wysłany: 6 Styczeń 2014, 10:42
Moje auto: Corsa B X10XE
yosh na początku myślałem że to do jakiegoś smarowania łożyskowania pompy. Tak w ogóle to z okolic pompy wycieka mi płyn i mam zagwozdkę w którym miejscu. Muszę porozbierać i poszukać dlaczego tam jest mokro. Może to uszczelka padła? Choć tak samam z siebie mało prawdopodobne.
Milion w wersji z silnikiem X10XE nie ma takiego zaworu. On jest do wersji z innymi silnikami, tak mówi katalog intercarsa. W X10Xe oraz X12XE ciecz przez nagrzewnicę płynie non stop.
Ten otwór jest na samej górze pompy przy jej osi. a tym zdjęciu będzie schowany pod tym trójkątem który się obraca. Jak chcesz to zrobię ci jutro zdjęcie pompy bo mam jedną zapasową.
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 6 Styczeń 2014, 13:02
Moje auto: AG Z14XEP
slawek7 napisał/a:
Milion w wersji z silnikiem X10XE nie ma takiego zaworu.
u mnie jest - jak mówi yosh, są w wersji z klimą (a ja właśnie mam).
A w katalogu IC występuje pod nazwą: Zawór kontrolny czynnika chłodzącego - również dla X10XE.
No to się dowiedziałem czegoś nowego o obiegu wody - człowiek uczy się całe życie
A co do otworu - po zdemontowaniu koła napędowego z pompy łatwo dojrzeć ten otwór bez demontażu samej pompy? muszę sprawdzić czy mi czasem właśnie pompa nie siada, bo gdzieś z tych okoic płyn mi ucieka, pada na pasek i rozchlapuje mi pod maską, przez co trudno mi zlokalizować wyciek.
Wysłany: 6 Styczeń 2014, 13:27
Moje auto: Corsa B X10XE
Cytat:
muszę sprawdzić czy mi czasem właśnie pompa nie siada, bo gdzieś z tych okoic płyn mi ucieka, pada na pasek i rozchlapuje mi pod maską, przez co trudno mi zlokalizować wyciek.
Mam to samo. Koło pasowe rozchlapuje mi płyn i też nie mogę namierzyć. Tyle ze u mnie ten otworek jest suchy.
A ktoś wie do czego jest ten zaworek odcinający do nagrzewnicy? Jest on podciśnieniowy, więc skąd sygnał?
A czy W Corsie C też jest coś takiego?
Tak patrząc, włączasz grzanie wewnątrz kabiny. Potem przycisk klimy. Grzeje i sprężarka też zaskakuje. Więc nie odcina grzania a klima też działa. Po co zaworek?
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 6 Styczeń 2014, 14:09
Moje auto: AG Z14XEP
zawór sterowany jest podciśnieniowo - podciśnienie idzie z przepustnicy pośrednio przez elektrozawór który te podciśnienie puszcza na zawór nagrzewnicy lub nie. Więc załączając klimę otwiera się ten elektrozawór i co za tym idzie podciśnienie z dolotu odpowiednio steruje zaworem nagrzewnicy.
A sam zawór znajduje się: jak masz EGR, z niego jakieś 20cm gumowego węża na płyn chłodniczy, ten zawór i z niego wyjście na 2 takie gumowe węże.
jeśli chodzi o ten elektrozaworek, to przewody podciśnieniowe są cienkie - może ze 4mm średnicy - jeden idzie do przepustnicy, drugi do zaworu nagrzewnicy, a sam elektrozawór mam umieszczony w pobliży lewego koła.
Zawór pewnie jest po to by zwiększyć wydajność chłodzenia przy włączonej klimie. Klima dodatkowo podgrzewa płyn chłodzący, więc nie możemy dopuścić by się auto zagotowało - dlatego przy klimie załączany jest od razu wentylator, zawór który puszcza wodę bezpośrednio do chłodnicy, pomijając nagrzewnicę pewnie jest kolejną rzeczą która ma ułatwić wychłodzenie cieczy do tych 92 stopni. Tak mi się przynajmniej wydaje. Być może zawór odcina nagrzewnicę gdy jest zbyt gorący płyn, a nie na stałe? - tego nie wiem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum