Wysłany: 3 Luty 2014, 20:56 [ Silnik] Kontrolka "Shift" - zmiana na wyższy bie
Witam
Aktualnie użytkuję Corsę D w wersji Cosmo, która m.in. posiada gadżet w postaci kontrolki "Shift", która ma wspomagać kierowcę przy jak najbardziej ekonomicznej jeździe, tzn.zapalając się podpowiada, że fajnie byłoby zmienić bieg na wyższy. Jak do tej pory, jeżdżąc 12 lat Corsą C, byłem przyzwyczajony, że np. zmiana z 3 na 4 następowała przy ok.2500obr/min (prędkość ok.50km/h), a z 4 na 5 przy ok.2500obr/min (prędkość ok.80km/h). To wszystko oczywiście robiłem "na ucho"
Teraz w Corsie D wygląda to tak, że kontrolka "Shift" zapala się przy ok.2000obr/min na biegu 3 (prędkość 40km/h) i tak samo na biegu 4 (prędkość 60km/h). Powiem szczerze, że zmiana na bieg 5 przy prędkości 60km/h i 2000obr/min. wydaje mi się trochę zmianą zbyt wczesną. Oczywiście silnik daje rade i nie odczuwam żadnych negatywnych reakcji ze strony silnika, ale zastanawiam się, czy faktycznie ma to przełożenie na spalanie czy też zwiększone zużycie rozrządu.
Z chęcią poznam Wasze opinie na ten temat.
Z góry dziękuję i pozdrawiam.
LPG: Nie Pomógł: 10 razy Dołączył: 27 Maj 2009 Posty: 433 Skąd: Białystok
Wysłany: 4 Luty 2014, 11:28
Witam, każdy kierowca ma swoją sprawdzoną metodę jazdy, osobiście, preferuje metodę, w miarę szybkiego przyspieszania do zadanej prędkości z którą chcę się poruszać i utrzymanie jej bez gwałtownych przyspieszeń i hamowań. Duszenie silnika na niskich obrotach też nie jest wskazane, utrzymywanie niskich obrotów np. rzędu: 1,5tys. na 4 i 5 biegu raczej nie przekłada się na najmniejsze zużycie paliwa. Taka jest moja opinia. Pozdrawiam.
LPG: Nie Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 04 Lis 2011 Posty: 84 Skąd: Kalisz
Wysłany: 4 Luty 2014, 11:46
Generalnie w serwisie raz mechanik mi powiedział, aby nie jeździć na obrotach mniejszych niż 2000 gdyż wtedy nie osadza się sadza w silniku i układzie wydechowym.
Kontrolka ta była po prostu pomocą w uzyskaniu oceny spalania Euro5, chłit małkentingowy
Pozdrawiam
LPG: Nie
Imię: Bartek Pomógł: 3 razy Wiek: 34 Dołączył: 06 Gru 2012 Posty: 123 Skąd: Brzeziny/Łódź
Wysłany: 4 Luty 2014, 16:56
Moje auto: Corsa B 1.0
W Punto Evo podpowiada zmianę jakoś między 2-2,5 tyś. Myślę, że wszystkie będą podpowiadać podobnie, w końcu ekologia :nocom: Nie ma co silnika dusić zbyt niskimi obrotami, to wcale nie jest takie zdrowe- mój kumpel zamęczył tak Mondeo- 50 km/h, piąty bieg i dopiero się rozpędzał...
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 4 Luty 2014, 20:02
Moje auto: AG Z14XEP
Kiedyś wyczytałem że najoptymalniej jeździć na obrotach zbliżonych do obrotów przy których silnik osiąga maksymalny moment. U mnie przy X10XE to jest 2800 - i generalnie jeżdżę tak by obroty były 2800, a to odpowiada: 3 bieg 60km/h, 4 bieg 70-75km/h, 5 bieg 95-100km/h.
Czy to jest ekonomicznie? - na pewno jest żwawo, a znacznej różnicy w spalaniu w porównaniu do 'emeryt driving style' nie zauważyłem. Zaleta taka, że nie muszę redukować do wyprzedzania i zbierać się pół kilometra by wyprzedzić (no dobra czasami tira pod górkę to muszę ).
Zazwyczaj nowsze silniki mają moment maksymalny 'osadzony' wyżej, więc musiałbyś jeździć w okolicach 3800 lub nawet więcej obr/min Generalnie jeżeli charakterystyka momentu danego silnika jest płaska (jak w przypadku X10XE), to nie powinno być odczuwalnej różnicy w spalaniu i dynamice.
Patrząc na mondeo 2.0 TDDI ktoś siorce powiedział by nie jeździła poniżej RPM 2000. Tak się składa, że przez tydzień jeździłem tym autem i najniższe spalanie komputer pokazywał przy ok 1950 obr/min - akurat są to obroty max momentu.
W benzyniakach moment maksymalny jest osadzony zazwyczaj dużo wyżej.
Słuchaj obrotów i odpowiednio zmieniaj biegi.Przecież potrafisz ocenić kiedy bieg trzeba zmienić.Bardzo dobrze napisał przedmówca.Shift jest po to aby uzyskać normę spalin Euro 5.Ekologia ekologią...ale silnik musi żyć swoim życiem a nie być dławionym.Silniki o mniejszych pojemnościach lubią obroty.To nie "bulgot" o pojemności 4-5 litrów,który praktycznie z każdego biegu na niskich obrotach potrafi się "zebrać".
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum