LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 7 Wrzesień 2014, 08:15
Moje auto: AG Z14XEP
kwestia tego, że lepiej RS232 niż USB to rzeczywiście prawda, ale jeśli chodzi o zwykłe kable.
Komunikacja przez zwykły kabel polega na tym, że pełni on rolę jedynie konwertera napięć pomiędzy gniazdem twojego PC, a autem. To Twój PC rozmawia z autem 'bezpośrednio'. Auto potrafi gadać z jedną konkretną prędkością, a komp z różną, domyślnie ustawioną ma inną niż Opel.
Chodzi o to, że Opel używa prędkości komunikacji 10400 B/s, a większość konwerterów USB na RS232 TTL nie obsługuje dokładnie takiej prędkości, a jedynie zbliżoną, np o 2-3% wyższą. To powoduje przekłamania na transmisji danych i dlatego auto może się nie dogadać z kompem.
Natomiast w większości komputerów można było na porcie RS232 ustawić bitrate na 10400 i było po problemie. Ale zdarzały się takie płyty główne, które niestety tej prędkości nie obsługiwały, np stare lapki IBM (nie pamiętam, które dokładnie).
Inaczej jest, jeśli interfejs diagnostyczny ma w sobie mikroprocesor, który jest pośrednikiem między autem, a kompem. Zazwyczaj ma tak dobraną częstotliwość pracy, by wysyłać dane do auta z prędkością 10400B/s, a do kompa np 115200B/s.
Jeśli chodzi o ELMa (w rozumieniu układu scalonego ELM327), to jest to nic innego jak konwerter interfejsów OBD na RS232 opierający swoją zasadę działania o komendy AT (wysyłasz mu polecenia typu "wyślij daną 0x3F po szynie CAN". Dzięki temu może z kompem gadać ze stałą prędkością np 115.2kB/s , a z autem zależnie jak mu się odpowiednimi komendami skonfiguruje. Dlatego czy ELM USB, czy ELM Bluetoth, to nie ma różnicy. Różnicę robi probram, który obsługuje ELMa, czy zwykły kabel.
Więc jeśli masz zwykły kabel, to czeka konfiguracja portu żeby dopasować bitrate.
Jeśli masz ELM, to musisz poszukać programu, który go potrafi obsłużyć, skonfigurować itd.
Jeśli masz ELMa, a chcesz się nieco pobawić, poeksperymentować mimo braku programu, to możesz użyć terminala RS232 i wysyłać mu komendy AT wprost. Do tego by np zapytać o ECU jak się zwie, wymagana jest wiedza na temat 'zaklęcia' jakim się to wywołuje. Ale skonfigurować ELMa możesz bez tego.
Dokumentacja ELM327 mówi, że ELM obsługuje prędkości ISO w aucie: 4800, 9600 i 10400* - nie wiem dokładnie co oznacza tutaj ta * (może nie wszystkie wersje układu tą prędkość wspierały?), ale terminalem możesz mu wysłać komendę IB10 i zobaczysz co zwróci.
Tak czy inaczej - jeśli masz ELM, to musisz bezwarunkowo szukać programu pod ELMa i dopiero ze stosu programów, które go obsługują wybierasz najlepszy do Opli.
[ Dodano: 7 Wrzesień 2014, 09:21 ]
Do ELM BT:
Na androida sprawdz program ScanMyOpel Lite - podobno łączy się i odczytuje kilka parametrów.
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 7 Wrzesień 2014, 17:45
Moje auto: AG Z14XEP
to do sprawdzenia na kompa (wzięte z opisu aukcji na allegro):
- Scantool.net
- Engine Check ( bardzo dobry do diagnozowania starszych samochodów z niepełnym wsparciem dla OBD-2)
- GM Mode 22 Scan Tool by Terry
- OBD Gauge for PalmOS and Pocket PC by Dana Peters
- OBD Logger by Jonathan Senkerik
- OBD-II ScanMaster by Wladimir Gurskij ( ScanMaster 3.52 - local copy )
- obd2crazy.com
- OBD2 Scantool by Ivan Andrzejewski
- OBDII for ELM322 by David Huffman
- pyOBD by Donour Sizemore for MacOSX and Linux
- RDDTC by Pete Calinski
- Real Scan by Brent Harris
- ScanTest for Pocket PC by Ivan Ganev aka a-ser
- wOBD by WDT
- easy OBD
- DigiMoto
- PCMSCAN (umożliwia m.in. pomiar mocy i czasów)....
Maxitest, Scanxl, VauxCheck czy FiatEcuscan
LPG: Nie
Imię: Bartek Pomógł: 3 razy Wiek: 34 Dołączył: 06 Gru 2012 Posty: 123 Skąd: Brzeziny/Łódź
Wysłany: 8 Wrzesień 2014, 12:39
Moje auto: Corsa B 1.0
Najlepiej z PC zagadał Easy OBDII. Parowanie ELM z PC ok, ELM z programem ok, zgodność portu, ale niestety znów porażka w momencie łączenia się z ECU, brak odpowiedzi. Będę miał więcej czasu, to jeszcze to wszystko potestuje
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 10 Wrzesień 2014, 20:16
Moje auto: AG Z14XEP
może być że tylko określone wersje układu scalonego ELM327 wspierają prędkość ISO 10400.
Z drugiej zaś strony, skoro loguje się...
--- dodano ---
Sprawdziłem w opisie ELM327 - on ma tą prędkość 10400 ustawioną domyślnie, więc po stronie sprzętu raczej nie powinno być problemu. Program coś musi kuleć...
Idealnie by było, jeśli ktoś z ELM327 na kablu by potwierdził, jakoś nie ufam komunikacji bezprzewodowej z interfejsem. nic więcej nie pomogę.
LPG: Nie
Imię: Bartek Pomógł: 3 razy Wiek: 34 Dołączył: 06 Gru 2012 Posty: 123 Skąd: Brzeziny/Łódź
Wysłany: 11 Wrzesień 2014, 11:30
Moje auto: Corsa B 1.0
Jak dla mnie wina jest po stronie Corsy, niemożliwe że żaden program nie potrafi się połączyć. Pytanie teraz jaki amatorski interfejs + program na 100% połączą się z ECU...
[ Dodano: 9 Wrzesień 2015, 20:29 ]
Mały update: Po ostatniej aktualizacji aplikacji Scan my Opel w końcu Corsa zagadała Ładnie wyświetliło błąd, podgląd parametrów również ok, w wersji demo jest napięcie aku, obroty, kąt otwarcia przepustnicy i sygnał położenia czujnika przepustnicy.
Bardzo proszę o poradę niedawno kupiłem interfeis OPEL TECH 2 i ściągnałem z neta programy do diagnostyki AB- COM i OPEL TECH 2 pokazuje mi bląd P0505 jest to błąd sterowania biegu jałowego czy jest możliwość abym mugł z tych programów wysterować silniczkiem krokowym ??? BARDZO PROSZĘ O POMOC
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum