Jak w temacie- jaki półsyntetyk jest najgęstszy? Do 2011 jeździłem na Mobil1 5W50, ale zużycie było spore, więc zmieniłem na GM 10W40- swoją drogą bardzo dobry olej. Niestety ostatnio z braku tegoż oleju kupiłem Mobil 2000 10W40, który jest niestety ciut za rzadki :buu2: Jaki olej oprócz GMa maskowałby zużycie silnika? No i czy rzadszy nie wpływa negatywnie na rozrząd- zaraz 200 000 km będzie, a łańcuch kręci od nowości :piwko:
Bardzo ważnym parametrem środków smarnych jest klasa lepkości, która określa temperaturę, w jakiej może być używany olej. To od niej zależy w jakim stopniu olej chroni współpracujące części jednostki napędowej przed zużyciem. Lepkość olejów silnikowych określa się według klasyfikacji lepkościowej SAE, opracowanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Olej poddaje się licznym testom, a ich wyniki określają właściwości smarne oleju w niskiej i wysokiej temperaturze. Klasyfikacja lepkości SAE wyróżnia sześć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych. Najczęściej mamy do czynienia z olejami silnikowymi wielosezonowymi, opisywanymi przez dwie wartości przedzielone myślnikiem, np. "5W-40".
Cyfry poprzedzające "W" (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze. Im mniejsza liczba, tym niższa może być temperatura otoczenia, w jakiej dany olej może być stosowany. Oleje oznaczone symbolami 0W, 5W 10W gwarantują łatwy rozruch silnika oraz szybki dopływ środka smarnego do wszystkich punktów silnika, nawet w bardzo niskich temperaturach.
Cyfry znajdujące się po "-", oznaczają lepkość w wysokiej temperaturze. Im większa cyfra, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której olej nie traci swych właściwości smarnych. Oleje o symbolach 40, 50 i 60 zapewniają właściwe smarowanie silnika w coraz wyższych temperaturach.
Obecnie wszystkie oleje jednosezonowe (5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50) zostały zastąpione olejami wielosezonowymi (5W-40, 10W-40, 15W-40), dostosowanymi do wysokich potrzeb współczesnych kierowców. Oleje wielosezonowe dostosowane są zarówno do pracy w wysokich, jak i niskich temperaturach. Zastosowanie odpowiedniego oleju nie tylko chroni silnik, ale także zwiększa komfort jazdy i pozwala ograniczyć zużycie paliwa.
Olej silnikowy spełnia w samochodzie bardzo ważną rolę: smaruje i uszczelnia silnik, chroni przed korozją, utrzymuje w czystości jednostkę napędową samochodu oraz zmniejsza ilość drgań. Efekty jego działania bardzo wyraźnie widoczne są w codziennej pracy auta, dlatego tak ważne jest właściwe dopasowanie oleju do typu silnika. Aby ułatwić nam dokonanie właściwego wyboru, wszystkie najważniejsze parametry środka smarnego powinny znaleźć się na opakowaniu.
LPG: Nie
Imię: Bartek Pomógł: 3 razy Wiek: 34 Dołączył: 06 Gru 2012 Posty: 123 Skąd: Brzeziny/Łódź
Wysłany: 29 Październik 2013, 22:47
Moje auto: Corsa B 1.0
Tabelki znam, chodzi mi o organoleptyczne doświadczenia- który półsyntetyk 10W40 wybacza najwięcej, jeśli chodzi o kondycję silnika, bo obecny Mobil 2000 jest rzadki jak syntetyk, a taka cecha nie jest wskazana :buu2:
LPG: Nie
Imię: yosh Pomógł: 42 razy Wiek: 45 Dołączył: 17 Kwi 2012 Posty: 529 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 30 Październik 2013, 11:22
Moje auto: Corsa B 2.5 V6 , Corsa B 1,2 16V
Parametry 10w40 oznaczają:
10 - lepkość lub inaczej gęstość oleju zimnego
40 - lepkość lub inaczej gęstość oleju rozgrzanego
Oleje mineralne np. 15w40 wykazują większą gęstość tylko w niskich temperaturach , natomiast po rozgrzaniu często są znacznie rzadsze od syntetyku.
Przynajmniej w teorii oleje 15W40 i 0W40 na rozgrzanym silniku powinny mieć tą samą gęstość , w rzeczywistości syntetyk będzie znacznie gęstszy , tak tak właśnie syntetyk .
Półsyntetyk gęstszy od 10W40 będzie miał parametry 15W50 , bowiem dziesiątka na początku nie oznacza że mamy do-czynienia z półsyntetykiem , wyznacza ona tylko gęstość początkową dla oleju zimnego a przecież najważniejszy parametr to lepkość oleju rozgrzanego , bo w takich warunkach nasz silnik pracuje .
I tak dla przykładu 10W60 jest olejem w pełni syntetycznym.
Jeśli silnik nie jest w najlepszej kondycji to na ogół stosuje się 15W40 , nie tyle ze względu na jego gęstość tylko na cenę za litr , bo jak wiadomo dolewanie minerału wychodzi po-prostu taniej .
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum