Zwrotnica
Autor Wiadomość
 dudu
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 11 Październik 2008, 12:44   Zwrotnica
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI




§ Rola Zwrotnicy:
- Zwrotnica ma na celu rozdzielenie sygnału do poszczególnych
głośników tak, aby każdy głośnik odtwarzał te pasmo z którym
sobie radzi najlepiej

§ Części do zwrotnic:

- W skład zwrotnicy wchodzą takie części jak
Kondensatory, Cewki, Rezystory

Kondesatory - zalecane MKP, MKSE, ew. Bipolarne
w przypadku zwrotnic pojemność określamy w uF-mikrofarady

Cewki - jest to poprostu kawał drutu nawinięty na karkas
wyróżniamy cewki powietrzne oraz ferrytowe,
w przypadku zwrotnic indukcję cewki określamy mH - MiliHenr

Rezystory - poprostu opornik, stosowane gdy chcemy obniżyć
efektywność głośnika wysokotonowego lub średniotonowego,
nie stosujemy rezystorów w głośnikach niskotonowych!

§ Rodzaje zwrotnic:
- Zwrotnice posiadają różne pasmo zaporowe
6dB/okt
12dB/okt
18dB/okt

Najczęściej stosuje się 6 oraz 12 dB/okt
Oto one:

6dB/okt



12dB/0kt




§ Oktawa - Jest to jednostka interwału częstotliwości. Określenie stosuje się zarówno w terminologii muzycznej jak też w elektronice i elektroakustyce. Oktawa to zakres, w którym stosunek najwyższej do najniższej częstotliwości jest równy 2. Przykładowo mogą to być chociażby takie zakresy jak: 50-100Hz, 64-128Hz, 100-200Hz, 2.030-4.060Hz.

§ Wynika z tego że :
zwrotnica 6db/oktawę pasmo np 50hz - 100hz obniży o 6db
i dlaszy przebieg bedzie taki sam, kolejna oktawa to bedzie
100- 200hz i efektywnosc spadnie juz o 12 dB itd.

czyli:
glosnik o efektywnosci powiedzmy 90 dB przy 50 hz zagra
efektywnosćia 90 db a przy 100hz o 6db ciszej czyli
z ef. 86 db

tak samo w przypadku zwrotnic 12dB/okt jak i 18db/okt

a stosowanie poszczegolnych rodzajow zwrotnic zalezy od charakterystyki glosnikow, w zasadzie im mniej elementow w zwrotnicy tym lepie,
natomiast nei zawsze jest możliwe zastosowanie zwrotnicy 6dB/okt
 
 
     
 woytekw4
[Usunięty]

Informacje
Wysłany: 13 Październik 2008, 19:05   

mozna powiedzieć że kolega żuberek (tutaj znany jako DUDU) wmiare ogarnął zwrotnice... mogę tylko od siebie dodać, w ramach uzupełnienia, że przy doborze cewki (lub drutu, jeżeli sami nawijacie) ważny jest przekrój w/w drutu. by przy większych mocach poprostu jej nie "upalić". i wiem z własnego doświadczenia że szeroko stosowane są w zwrotnicach nie tylko kondensatory "suche", ale i także elektrolity dobrze sobie radzą ;-) pozdro
Ostatnio zmieniony przez dudu 13 Październik 2008, 19:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
 malysz01



Informacje
podkarpackie

LPG: Tak
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Maj 2009
Posty: 38
Skąd: Pruchnik
Wysłany: 15 Styczeń 2010, 10:57   

Odświeżę temat, bo znalazłem coś ciekawego i pomocnego :)
http://essa.com.pl/gfx/st...polczen_S_L.pdf
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu  
Forum Opel Corsa - Fan Klub
» Techniczny » Elektronika » Zwrotnica
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  



   Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group    Projekt wykonany przez Kaszubski, dla klubcorsa.pl- wszelkie prawa zastrzeżone.
   Kopiowanie postanowień graficznych i elementów ze strony bez zgody administracji- zabronione.