Przesunięty przez: Kaszubski
28 Marzec 2016, 15:54
opony zimowe: zakup
Autor Wiadomość
 dudu 
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 30
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 6 Październik 2008, 20:15   opony zimowe: zakup
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI


Opony są niezwykle ważnym elementem każdego samochodu. To ogumienie jest tak naprawdę miejscem kontaktu pojazdu z podłożem i jego podstawową funkcją jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności i stabilności pojazdu. Jest ono odpowiedzialne nie tylko za dobrą nośność naszego samochodu, ale przede wszystkim za bezpieczeństwo pasażerów. Dobrze dobrana opona to klucz do bezpiecznej jazdy.
Budowa opony jest dość skomplikowana, składa się ona z kilku warstw mieszanek gumowych, kordu i drutu. Każda opona oznaczona jest szeregiem symboli, które świadczą o jej właściwościach. Odpowiedni dobór opon do samochodu nie należy zatem do najłatwiejszych. Jest kilka ważnych elementów, na które uwagę trzeba zwrócić, aby pieniądze przeznaczone na ogumienie, nie okazały się pieniędzmi wyrzuconymi w błoto.
Przed wyborem konkretnego modelu!

Powinieneś przede wszystkim zwrócić uwagę na zalecenia producenta samochodu, porę roku, Twój styl jazdy etc. Bardzo ważnym determinantem, jeżeli nie najważniejszym jest cena ogumienia. Generalnie można przyjąć zasadę, że im droższe opony tym lepsza jest ich jakość. Zdarzają się jednak wyjątki od tej reguły, dlatego warto zawsze w pierwszej kolejności przeanalizować parametry techniczne danej opony.
Najważniejsze to mieć świadomość, że nie ma opon uniwersalnych, idealnych na wszelkie warunki pogodowe. Jedne lepiej sprawdzają się w deszczu, inne na suchej nawierzchni. Generalizacje tutaj nie istnieją.

Podstawowe rodzaje opon:

Na rynku spotkać można wiele rodzajów opon. M.in. ze względu na budowę wewnętrzną dzieli się je na: radialne (promieniowe) i diagonalne (opasane). Najczęściej spotkasz się z tym pierwszym typem (GOODYEAR Ultra Grip, DĘBICA PASSIO, Fulda CARAT PROGRESSO), którego zaletą jest niewielkie zużycie paliwa i możliwością precyzyjnego prowadzenia samochodu. Powszechnie uważa się jednak, że to właśnie opony diagonalne dają duży komfort jazdy i są bardzo odporne na wszelkie mechaniczne uszkodzenia. Idealnie nadają się na drogi o kiepskiej nawierzchni.
Można też opony podzielić ze względu na kształt bieżnika. Najczęściej wyróżnia się tutaj: slicki (całkowicie gładkie), rowkowe (rowki odprowadzające wodę), klockowe (dla samochodów terenowych), klocowe (z metalowymi klocami - idealne do jazdy po lodzie i śniegu), deszczowe i błotno-śniegowe. Bieżnik ma więc spełniać określone funkcje, aby opona mogła sprawdzić się w zróżnicowanych warunkach pogodowych. Dlatego też najbardziej oczywistym i zarazem najważniejszym podziałem jest jednak rozróżnienie według sezonu, w jakim używa się konkretnego typu opon. I tak wyróżnia się opony: letnie, zimowe i całoroczne (uniwersalne).


Opony zimowe

Przyjmuje się, że opony zimowe (np. Fulda KRISTALL MONTERO) zakłada się kiedy temperatura spada poniżej +7°C. Wtedy to jazda na letnich oponach może okazać się nie tylko niewygodna, ale przede wszystkim niebezpieczna. Opony zimowe wykonane są z innej mieszanki gumowej, która aby nie twardnieć pod wpływem niskich temperatur, musi zawierać większą ilość krzemionki. Oznaczone są zazwyczaj literami M+S (z ang. mud&snow - opony błotno - śniegowe)
Producenci starają się przystosować opony zimowe do warunków europejskiej zimy, która charakteryzuje sie nie tylko opadami śnegu, ale i deszczu, dużą ilością błota oraz wahaniami temperatury. Dodatkwo fakt, że drogi często posypywane są solą bądź piaskiem sprawia, że opony zimowe muszą spełniać przynajmniej w pewnym zakresie standarny uniwersalności.

Cechy:

* węższe od letnich
* specjalna receptura mieszanki gumowej, która pod wpływem niskich temperatur nie twardnieje (mi.in. ze względu na obecność krzemionki silikonowej)
* specyficzna konstrukcja bieżnika, który zasysa błoto pośniegowe
* bieżnik lepiej odprowadza wodę, resztki lodu i błota
* znacznie bardziej odporne na aquaplaning


Opony całoroczne

Opony całoroczne (np. Dębica Navigator) łaczą w sobie zalety ogumienia letniego i zimowego. Spisują się całkiem nieźle zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Tego typu ogumienie można używać tylko wtedy, gdy myśli się o minimum bezpieczeństwa podczas jazdy w warunkach zimowych. Nadaje się wiec ono bardzo dobrze dla kierowców doświaczonych, którzy za kierownicą czują się pewnie, a przede wszystkim unikają brawury na drodze. Mogą okazać się jendak niebezpieczne w warunkach ekstremalnych. Jedym słowem dla tych, którzy chcą mieć większą pewność, że ich samochód będzie się bezpiecznie zachowywał na ośnieżonych i oblodzonych drogach, konieczne jest jednak założenie zimowych opon (GOODYEAR Ultra Grip 7 ).

Cechy:

* poprawnie zachowują się zarówno latem, jak i zimą
* odpowiednie przede wszystkim dla doświadczonych kierowców
* zazwyczaj nie sprawdzają się w ekstremalnych warunkach pogodowych


Kiedy opony nadają sie do wymiany?

Wielu kierowców ma problem z rozpoznaniem momentu, kiedy należy wymienić ogumienie na nowe. Powinieneś zwrócić uwagę na dwie podstawowe rzeczy: stan ogólny gumy oraz wysokość bieżnika. Tę drugą wartość można w łatwy sposób określić używając do tego tzw. wskaźnika TWI (ang. Tread Wear Indicator). Ustawowo głębokość bieżnika nie może być mniejsza nić 1,6 mm, generalnie jednak producenci zalecają wymianę opon nawet przy głebokości 3 mm. Każda opona wyposażona jest we wspomniane wskaźniki zużycia. Są to wysokie na 1,6 mm zgrubienia w szczelinach na środku bieżnika. Na bocznej ściance opony umiszczeony jest specjalny trójkąt bądź litery TWI, które wskazują umiejscowienie wskaźnika. Dzięki niemu możesz systematycznie kontrolować poziom zużycia bieżnika.
Kierowca powinien też stale kontrolować stan samej gumy. Opona nadaje się do wymiany, jeżeli znajdują się na niej mechaniczne uszkodzenia, czy mikropęknięcia (powstają one zpo dłuższym czasie używania).
Jeżeli chodzi o samą wymianę, to najlepiej wymieniać wszystkie cztery jednocześnie, a na wszystkich kołach powinny być zamontowane opony o takich samych parametrach.



Parametry opon:
Aquaplanning — poślizg na mokrej nawierzchni
Nadsterowność — przednie opony mają większą przyczepność niż tylnie
Podsterowność — przednie opony mają małą przyczepność w stosunku do tylnich
Prędkość — zakres częstotliwości, w obrębie którego przy danym współczynniku zniekształceń harmonicznych (np. 1%) moc wyjściowa spada na krańcach zakresu o 3 dB (czyli do połowy wartości mocy znamionowej)
Profil — stosunek wysokości opony do jej szerokości
Przeznaczenie — podział opon ze względu na porę roku
Szerokość —szerokość opony wyrażona w milimetrach
Sezon —opony, letnie, zimowe i całoroczne
Średnica —średnica felgii wyrażana w calach
Typ pojazdu —do jakiego rodzaju pojazdu są przeznaczone opony
Współczynnik nośności — graniczna wartość obciążenia, jaką jest w stanie przejąć opona; wyrażana w kilogramach
Współczynnik prędkości — wartość informująca o tym, jaką prędkość maksymalną może osiągnąć samochód posiadając dany typ opon





Temat na forum o oponach zimowych
Ostatnio zmieniony przez west 11 Kwiecień 2009, 13:47, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu  
Forum Opel Corsa - Fan Klub
» Offtopic - na każdy temat! » Wolna amerykanka » Ogólne » opony zimowe: zakup
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  



   Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group Sitemap

   Projekt wykonany przez Kaszubski, dla klubcorsa.pl- wszelkie prawa zastrzeżone.
   Kopiowanie postanowień graficznych i elementów ze strony bez zgody administracji- zabronione.