Przesunięty przez: west
20 Sierpień 2009, 10:35
Podstawowe modyfikacje silników 8v
Autor Wiadomość
 cwirus88
[Usunięty]

Informacje
Wysłany: 24 Marzec 2009, 22:55   Podstawowe modyfikacje silników 8v

Witam,

Temat ten utworzę, żeby każdy kto chce wyciągnąć trochę mocy z szalonego 1.2 bądź 1.4 nie musiał błądzić po forum. Zaczynam zatem.

Na wstępie chciałbym tylko poinformować, że absolutnie nie biorę na siebie odpowiedzialności za przeróbki, które wykonacie na podstawie tego krótkiego materiału. Nie jestem w stanie w 100% zagwarantować, że przeróbki przyniosą pożądany efekt - może być wręcz odwrotnie.

Zanim zaczniemy cokolwiek dłubać, musimy oczywiście przeliczyć swój budżet. Na graty, które będą potrzebne do zmodyfikowania silników 1.2 / 1.4 (x12sz,c12nz,x14sz,c14nz) lepiej przygotować sobie bezpiecznie z jakieś parę stówek. Pomijam kwestię "zadbania o silnik", to znaczy wymiana rozrządu, uszczelek, oleju, filtrów itp. Co potrzebujemy po krótce:

1) Głowica (warto rozejrzeć się za głowicą z silnika c13nb, ma o wiele większe kanały dolotowe i wylotowe - w tym przypadku potrzebujemy oczywiście kolektorów z tej głowicy)
By zrobić fajnie głowicę, warto:
-splanować ją, to znaczy wyrównać jej powierzchnię od strony cylindrów - przez kilkanaście lat użytkowania mogły pojawić się ubytki. Planujemy o dziesiąte części mm, najlepiej w nie więcej niż 0,3 mm.
-po splanowaniu dotrzeć koniecznie zawory, wymienić ich uszczelniacze - można pobawić się w szlif zaworów na "3 kąty", można pobawić się w ich odchudzanie.
-wypolerować kanały dolotowe i wylotowe

2)Układ dolotowy
Zacznijmy od początku dolotu, czyli filtra powietrza. Co do stożka - poprawi on tylko dźwięk, na dynamikę silnika wpłynie przy wiatrach w żagle w sposób niezauważalny. Można nawiercić seryjną puszkę, tak by dostawała więcej powietrza. Idąc dalej - jeżeli zamontujemy już stożek, zróbmy to tak by było to dobrze, a nie z oka. Pociągnijmy stożek maksymalnie w nadkole, doprowadźmy dolot zimnego powietrza od zderzaka i zróbmy przegródkę od komory silnika by nie zasysał ciepłego powietrza. Można użyć kibel rurek (wersja nie do lansu), albo rurek z polerowanej nierdzewki (wersja do lansu).
Dalej mamy przepustnicę - tutaj proponuję do silników 1.2 użyć przepustnicy z c16nz, do 1.4 z c18nz. Oczywiście będziemy musieli rozwiercić kolektor ssący, by spasować przepustnicę z gardłem kolektora (należy pamiętać, że jeżeli wkładamy przepustnicę z c18nz, to krokowiec też musi być z 1.8). Co do wtryskiwacza - tutaj trzeba eksperymentować - dla próby można wsadzić z c16nz/c18nz - jak będzie się zalewać / dławić, wracamy do seryjnego.

3) Wałek rozrządu

W silnikach 1.2 oraz 1.4 są wsadzone raczej średnio ostre wałki, które zapewniają elastyczność silnika w możliwie szerokim zakresie obrotów. W zasadzie na wałku możemy pozyskać najwięcej. Warto rozejrzeć się tutaj za wałkiem z silnika:
c13nb - 277 stopni
c13s - 282 stopnie.

Wałki przeniosą moc w górę, i to bardzo, ale tak raczej dłubie się silniki - moc w górę.

4) Wydech

Podstawową modyfikacją wydechu jest wsadzenie kolektora wydechowego, który będzie lepiej odprowadzał spaliny, czyli kolektor 4-2-1 z calibry/astry Gsi. Będzie konieczność dorobienia odpowiedniej flanszy (koszt od 50-100 zł). Dalej, można oczywiście zrobić przelotowy wydech, który będzie niestety głośny, lecz napewno "odetka to wydech", przez co samochód będzie gładziej jeździł.

5) Inne pierdoły

- polecam odchudzenie koła zamachowego (koszt ok 150 zł), efekty są fajne, silnik ładnie się kręci
- można pobawić się w przyspieszenie zapłonu


To by było mniej więcej na tyle. Kosztorys? Podam na moim przykładzie:

-Głowica i planowanie - 120 zł
-wałek rozrządu + obudowa - 50 zł
-przepustnica z c18nz - 20 zł
-lekkie koło zamachowe - 150 zł

Co do efektu - jak pisałem wyżej - może być różnie. Przy założeniu że wszystko pójdzie dobrze, "dół" silnika jest zdrowy - powinno udać się wykrzesać jakieś 10-20 KM...

Dodam na koniec, że nie podjeżdżajcie z tym do mechanika bo raczej wątpie żeby którykolwiek się tego podjął. Jeżeli dacie komuś głowicę do obróbki to cała zabawa straci sens, bo zapłacicie za to kosmiczną kasę...


Mam nadzieję że chociaż po krótce pomogłem Wam rozwiać podstawowe wątpliwości. Od teraz każdy temat z zapytaniem dot. modyfikacji silnika 8v będzie usuwany.
Ostatnio zmieniony przez west 26 Listopad 2009, 13:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  
Forum Opel Corsa - Fan Klub
» Techniczny » SWAP - zmiany i modyfikacje silników » Podstawowe modyfikacje silników 8v
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  



   Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group    Projekt wykonany przez Kaszubski, dla klubcorsa.pl- wszelkie prawa zastrzeżone.
   Kopiowanie postanowień graficznych i elementów ze strony bez zgody administracji- zabronione.