Dzisiaj zauważyłem, że nie działa mi klakson. Najpierw sprawdziłem bezpiecznik, okazał się ok. Później wziąłem 12v żarówkę przypiąłem do wtyczek od klaksonu i wyszło, że nie daje prądu. Ogólnie widoczne kable są ok, możliwe że gdzieś indziej się przetarły. Może ktoś wie jak są prowadzone kable? U mnie zauważyłem, że idą w kierunku chłodnicy i później mi zniknęły z widoku
[ Dodano: 24 Listopad 2014, 18:24 ]
dzisiaj trochę posprawdzałem i sprawa wygląda tak. klakson fizycznie działa. nie jest to problem z braku masy. podejrzewam, że przyczyna leży od strony kierownicy... tylko jak to sprawdzić ?
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 25 Listopad 2014, 18:28
Moje auto: AG Z14XEP
w kierownicy załączasz masę i to nie bezpośrednio, a przez przekaźnik. Czyli tak naprawdę w kierownicy załączasz masę do załączenia przekaźnika i dopiero ten podaje '+' na klakson.
Ja miałem przekaźnik przy samym klaksonie - tuż za grillem, z lewej strony.
Musisz zlokalizować przekaźnik, wtedy będzie łatwiej zlokalizować usterkę.
Gdzieś mi się obiło o uszy, że przekaźnik występuje w Corsach, które mają na wyposażeniu poduszkę powietrzną. Ile w tym prawdy nie wiem, ale może ktoś coś wie więcej. Może nie leży problem w przekaźniku tylko gdzieś w wiązce.
Podłączyłbym do akumulatora przez kierownicę (przycisk na kierownicy rozłącza masę) klakson i jeśli trąbi to poprowadziłbym od nowa kable.
i chyba tak jest mariusz jak piszesz. ja nie mam poduchy. jeśli kierownica robi masę w momencie wciśnięcia to podłącze klakson bezpośrednio pod akumulator i sprawdzę czy naciskając zatrąbi. Jeśli nie to wiadomo, że coś z masą jest w kierownicy
tylko jak sprawdzićktóry kabel przy klaksonie jest plusowy bez miernika?
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 28 Listopad 2014, 18:10
Moje auto: AG Z14XEP
mariusz, to raczej mit, bo ja nie mam poduchy, a przekaźnik był.
Co do pomysłu by podłączyć klakson bezpośrednio przez kierownice:
- styki w kierownicy raczej nie są zbyt odporne na przeciążenia - przez prąd jaki pobiera klakson (a nawet dwa jak koniu pisze), to styki zaraz się ponadpalają i nie będą stykać prawidłowo. Przekaźnik jest wskazany.
- zazwyczaj klakson przykręcony jest do karoserii i masa podpięta jest na stałe. zatem konieczny jest przekaźnik w takiej sytuacji.
dla testów użyj żarówki zamiast klaksonu, potem zajmiesz się szukaniem polaryzacji.
-----
spojrzałem z schematy i są tam obie opcje: z przekaźnikiem i bez.
kabel z kierownicy idzie do złącza 45pin w nogach kierowcy, klakson jest podłączony do pinów nr 85(-) i 86(+) poprzez kable koloru: brązowo-biały (-) i czarny (+).
w niedziele postaram się sprawdzić opcję z żarówką. podłącze ja z plusem z akumulatora i masą od klaksonu z kierownicy i zobaczę czy w momencie naciskania będzie świecić.
a przekaźnika pod maską nie widać, jest tylko puste miejsce w skrzynce bezpieczników
doczytałem trochę w instrukcji, że przekaźnik w skrzynce bezpieczników występuje jeśli jest system alarmowy w aucie
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 29 Listopad 2014, 10:32
Moje auto: AG Z14XEP
sprawdziłem opis przekaźników na schematach i faktycznie:
są narysowane 3 sposoby odpalenia klaksonu, dwa poprzez przekaźniki, a jeden bezpośrednio z kierownicy. Jeśli chodzi o przekaźniki, to jeden jest opisany jako do wersji z poduszką, drugi jako do wersji z alarmem. Wg schematów oba powinny się znajdować w skrzynce.
Schematy są do wersji sprzed RM97, a moje auto to modelowo '98 - może stąd wynika fakt, że ani alarmu, ani poduszki nie posiadam, a przekaźnik już był. Pozostaje w takim razie też pytanie, czy to aby na pewno fabryczny przekaźnik.
Niemniej zanim podłączysz, upewnij się że klakson nie bierze masy ze śruby mocującej. Jeśli by tak było, to i tak będzie trzeba zamontować przekaźnik. Najwygodniej z podstawką jak tu: link
Niemniej zanim podłączysz, upewnij się że klakson nie bierze masy ze śruby mocującej. Jeśli by tak było, to i tak będzie trzeba zamontować przekaźnik. Najwygodniej z podstawką jak tu: link
to znaczy do klaksonu dochodzą dwa kable także jeden to + drugi to masa, czyli raczej śruba nie jest masą
[ Dodano: 29 Listopad 2014, 15:02 ]
tylko mam pytanie czy jesteście pewni, że plus jest bezpośrednio przekazany do klaksonu, a masa złączana jest przez kierownicę?
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 30 Listopad 2014, 18:24
Moje auto: AG Z14XEP
+ idzie przez bezpiecznik F1 do złącza X6 w nogach kierowcy, a stamtąd do klaksonu (w wersji bez przekaźnika). Zatem można powiedzieć, że tak, + idzie bezpośrednio do aku.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum