Przesunięty przez: Kaszubski
10 Lipiec 2016, 18:11
JAk dokręcić świece zapłonowe
Autor Wiadomość
 slawek7


Informacje
zachodniopomorskie

LPG: Nie
Imię: Sławek
Wiek: 46
Dołączył: 14 Paź 2012
Posty: 140
Skąd: Szczecin
Wysłany: 8 Lipiec 2014, 08:24   JAk dokręcić świece zapłonowe
   Moje auto: Corsa B X10XE


Mam jeszcze jedno pytanie.
Może to jest banalne, ale jakim momentem dokręcać świece zapłonowe w silniku Z12XE?

Instrukcja podaje 25Nm, natomiast cytat ze strony BOSCH'a

"Moment dokręcający (N • m): 10 N • m ≈ 1 kpm w przypadku suchego, nienasmarowanego gwintu i nowych pierścieni uszczelniających. W przypadku gwintu smarowanego należy zmniejszyć moment dokręcający o 1/3"

Mój gwint jest zwilżony olejem i zastanawiam się jak mam mocno przykręcić. Wydaje mi się że zalecenia Boscha są trochę przesadzone, za mało.

Jak Wy to robicie?
 
 
     
 Milion
elektronik


Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 20 Sie 2011
Posty: 546
Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 8 Lipiec 2014, 19:00   
   Moje auto: AG Z14XEP


ja nowe świece dokręcałem kluczem zwykłym na czuja - tak aż czułem że podkładka się prostuje (oryginalnie była wygięta nieco).
Jeśli masz klucz z Nm to ja dałbym ok 14Nm.
 
 
     
 slawek7


Informacje
zachodniopomorskie

LPG: Nie
Imię: Sławek
Wiek: 46
Dołączył: 14 Paź 2012
Posty: 140
Skąd: Szczecin
Wysłany: 8 Lipiec 2014, 20:17   
   Moje auto: Corsa B X10XE


To skąd skąd te 25Nm wg serwisówki. W necie piszą że raczej dość lekko się te świece dokręca, a wartość 25Nm jest dość duża.
 
 
     
 Milion
elektronik


Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 20 Sie 2011
Posty: 546
Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 10 Lipiec 2014, 07:09   
   Moje auto: AG Z14XEP


x10xe ma dość miękki blok, głowicę pewnie też, więc nie przesadzałbym z dokręcaniem na siłę ;)
a skąd wartości takie? - to pytanie już do fachowców z opla.
 
 
     
 slawek7


Informacje
zachodniopomorskie

LPG: Nie
Imię: Sławek
Wiek: 46
Dołączył: 14 Paź 2012
Posty: 140
Skąd: Szczecin
Wysłany: 10 Lipiec 2014, 07:34   
   Moje auto: Corsa B X10XE


Przy okazji jak dokręcałeś prawe mocowanie silnika (do bloku to na 3 śruby) to koło pompy to doręczałeś tak jak instrukcja 60Nm? bo wg mnie jest to dość duża wartość a pytam o to w związku z tym co mówiłeś że to miękki blok.

A świece dokręciłem z momentem 14 Nm i to tak ze strachem bo wydawało mi się że robi się duży opór. Ale świece były nowe więc może ta uszczelka się ściskała.
 
 
     
 Milion
elektronik


Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 20 Sie 2011
Posty: 546
Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 10 Lipiec 2014, 19:38   
   Moje auto: AG Z14XEP


w notatkach mam tylko momenty:
Śruby mocowania pompy wody: 10Nm
Świece zapłonowe: 27Nm

W tej chwili nie sprawdzę czy dla łapy silnika
odnośnie mocowania łapy silnika do bloku od strony pompy, to z tego co pamiętam, to tam są dosyć grube śruby i same wkręcanie powodowało niemały opór. Jednak o te śruby bym się nie martwił tak jak o te małe (M8 - np od EGR) - bo im mniejsza, tym łatwiej ją zerwać (no i też łatwiej nią zerwać gwint w bloku). Z tego co pamiętam to min 40Nm było.
poza tym moment dokręcania skrzyni do silnika podają na 85Nm, więc łapa do bloku 65Nm wcale nie wydaje się być tak dużą wartością. Śruba ma dojść i się nie wykręcać podczas wibracji silnika.
 
 
     
 slawek7


Informacje
zachodniopomorskie

LPG: Nie
Imię: Sławek
Wiek: 46
Dołączył: 14 Paź 2012
Posty: 140
Skąd: Szczecin
Wysłany: 10 Lipiec 2014, 20:34   
   Moje auto: Corsa B X10XE


Wiesz, przepraszam że tak skaczę z tematu na temat, ale z jednej strony nie chcę zakładać nowych w to wszystko jest połączone w jedną robotę.
Możesz mi powiedzieć jaki Ty masz sposób na dokręcenie śruby piasty na wale korbowym. Wg danych serwisowych jest tam 150Nm +45st. Ja doszedłem do 120Nm kluczem i nie dam rady nawet z pomocą przeskoczyć tej wartości. Już po prostu sił brakuje i wszystkie kontry siadają.
Pomyślałem a kluczu udarowym ale jedyny dostępny to elektryczny. Z tym ze w kluczu udarowym boję się o naprężenia dla łańcucha oraz tego że klucz jest nieregulowany i mam 500Nm więc czy przypadkiem nie robię większej szkody?
 
 
     
 Milion
elektronik


Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 20 Sie 2011
Posty: 546
Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 11 Lipiec 2014, 18:21   
   Moje auto: AG Z14XEP


Na to pytanie nie odpowiem, bo nigdy nie robiłem tego, nie jestem mechanikiem a to co wiem, wynika jedynie z tego, że to przerobiłem w swoim aucie - a jeśli chodzi o grzebanie przy silniku to odpukać nie było tego wiele.
 
 
     
 slawek7


Informacje
zachodniopomorskie

LPG: Nie
Imię: Sławek
Wiek: 46
Dołączył: 14 Paź 2012
Posty: 140
Skąd: Szczecin
Wysłany: 18 Lipiec 2014, 14:08   
   Moje auto: Corsa B X10XE


Może będzie ktoś wiedział. Jak wkręcałem te swoje świece to posmarowałem gwint smarem miedziowym. Teraz na youtubie usłyszałem że podobno smar miedziowy reaguje z aluminium głowicy.
Czy ja dobrze zrobiłem? Czy czyścic z tego smaru czy mogę to spokojnie ostawić?
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu  
Forum Opel Corsa - Fan Klub
» Corsa C - strona techniczna - Pytania i odpowiedzi » Problematyka - Corsa C » Układ elektryczny, zapłon » JAk dokręcić świece zapłonowe
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  



   Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group    Projekt wykonany przez Kaszubski, dla klubcorsa.pl- wszelkie prawa zastrzeżone.
   Kopiowanie postanowień graficznych i elementów ze strony bez zgody administracji- zabronione.