Przesunięty przez: Kaszubski
6 Lipiec 2016, 08:59
Opel Corsa B, problem z chłodnicą/termostatem.
Autor Wiadomość
 symen


Informacje
lubelskie

LPG: Tak
Imię: Grześ
Wiek: 32
Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 45
Skąd: Horodło
Wysłany: 20 Luty 2013, 18:40   Opel Corsa B, problem z chłodnicą/termostatem.
   Moje auto: Corsa B x14xe


Dzien dobry forumowicze.

Mam problemy ze swoją corsą, a mianowicie:

Samochód odpala, jeździ i jest dość sprawny ale jest w nim zimno.

Początkowo myślałem, że jest to termostat ale teraz nie jestem pewny. Temperatura wynosi 90 stopni i cały czas wieje powietrzem "letnim" nawet przy 90stopniach i godzinnej jeździe.

Myślałem, że termostat się nie otwiera ale chyba się otwiera, bo:

* gdy stoję w korku samochód łapie ponad 90 stopni jakieś 94/96 i wtedy nagle coś się odblpokowuje i w samochodzie mozna siedzieć w stringach na poziomie ogrzewania 2.

Do tego dodam, że do 90 stopni wieje letnim powietrzem i samochód nie paruje. Jak złapie ponad 90 stopni to w okolicach nagrzewnicy skądś wycieka płyt chłodniczy i kapie na gorący silnik, przez co paruje mi spod maski jak z czajnika.

Nagrzewnica była kiedyś spawana migomatem, bo miała dziurę.

Nie wiem za co się zabrać i co sprawdzić, co może być przyczyną. Zanim udam się do mechanika chciałbym uzyskać jakąś pomoc tutaj, gdyż to może ograniczyć koszta.

Podsumowując:

*Auto nie grzeje nawet przy 90stopniach, ciepłe powietrze załącza się dopiero, gdy tempoeratura złapie ponad 94/6 stopni i się trochę wyleje i zacznie parować.

Proszę o pomoc i porady ;)

Pozdrawiam :)

To mój potworek:
Ostatnio zmieniony przez symen 4 Marzec 2013, 19:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
 Romuluss


Informacje
Pomógł: 3 razy
Wiek: 37
Dołączył: 26 Sty 2013
Posty: 91
Skąd: Psary
Wysłany: 20 Luty 2013, 19:33   

Rozumiem, że pokrętło od temperatury masz cały czas ustawione na maksymalne grzanie?

Zlokalizuj wyciek i usuń go!

Poziom płynu masz odpowiedni? Nie jest go za mało?

Jesteś pewny, że termostat działa w 100%? W czasie jazdy utrzymuje 90 stopni?

Jakby Ci się termostat nie otwierał to temp. silnika wzrosła by aż do zagotowania płynu...
 
 
     
 symen


Informacje
lubelskie

LPG: Tak
Imię: Grześ
Wiek: 32
Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 45
Skąd: Horodło
Wysłany: 20 Luty 2013, 20:34   
   Moje auto: Corsa B x14xe


Tak, grzanie mam maksymalnie.
Jeżeli chodzi o wyciek, to wycieka tylko gdy chwilę postoję i zacznie się gotować płyn.

Jeśli jadę i utrzymuje temp. 90, to płyn nie ucieka, nie gotuje się i oczywiście wieje zimnym.
Jak stanę na trochę, to łapie temperaturę ponad 90, zaczyna się gotować, ucieka płyn przy nagrzewnicy i dopiero wtedy gdy wyżej wymienione "złe" rzeczy się dzieją, zaczyna się grzanie.
Tak jakby termostat się otworzył dopiero przy 96/98 stopniach; O
 
 
     
 Romuluss


Informacje
Pomógł: 3 razy
Wiek: 37
Dołączył: 26 Sty 2013
Posty: 91
Skąd: Psary
Wysłany: 20 Luty 2013, 21:27   

Tak to właśnie wygląda, że zbyt późno otwiera się termostat, rzadka awaria, ale się zdarza. Albo pompa wody na wolnych obrotach coś szwankuje... Chodzi mi jeszcze po głowie uszczelka pod głowicą, tylko wtedy podczas pracy silnika na wyższych obrotach byłby problem problem z "gotowaniem".

Jak zagotuje Ci płyn to parowanie, wycieki i inne zjawiska powinny odbywać się przez korek na zbiorniczku, a nie przy nagrzewnicy.

Po gotowaniu prawdopodobnie zapowietrza się nagrzewnica i potem nie chce grzać.
 
 
     
 Yogi97037



Informacje
mazowieckie

LPG: Nie
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 02 Wrz 2012
Posty: 197
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Ostrzeżenia: ( 2/3 )
Wysłany: 20 Luty 2013, 21:30   

A co ma do tego sprawny czy nie sprawny termostat skoro problem występuje przy temperaturze 90 stopni...

Proponuję zająć się nagrzewnicą najprawdopodobniej jest zasyfiona i tyle tak bym obstawiał.

No i oczywiście lokalizacja wycieku bo również on może być twoim problemem
 
 
     
 Romuluss


Informacje
Pomógł: 3 razy
Wiek: 37
Dołączył: 26 Sty 2013
Posty: 91
Skąd: Psary
Wysłany: 20 Luty 2013, 21:40   

A powiedz co ma zapchana nagrzewnica do gotowania płynu?
 
 
     
 symen


Informacje
lubelskie

LPG: Tak
Imię: Grześ
Wiek: 32
Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 45
Skąd: Horodło
Wysłany: 20 Luty 2013, 21:55   
   Moje auto: Corsa B x14xe


Osobiście nie jestem znawcą i nie mam zielonego pojęcia cóż czynić.

Co do uszczelki - odpada.
Silnik był cały wymieniany w listopadzie, głowica była plantowana.
Wszystkie filtry zostały wymienione (oleju, powietrza, przeciwpyłkowy, gazowy i wszelkie inne).
Problemy z nagrzewnicą miałem kiedyś. Problem był podobny, aczkolwiek pomogło spawanie dziury w nagrzewnicy migomatem.

Mógłbym kupić nową nagrzewnicę i ją wymienić ale pytanie, czy to pomoże?
Powiem szczerze, że byłem u "polecanego" Magika, który moje problemy rozwiązał tak, że wymieniłem wszystkie filtry, plantowałem głowicę, po czym kazał mi wymienić silnik i koszt się powielił.

Nie chcę teraz oddać samochodu, wymienić nagrzewnicy i okaże się, że trzeba wymienić zupełnie co innego.
Każda Wasza rada jest cenna i z góry dziękuję za zainteresowanie.
 
 
     
 Yogi97037



Informacje
mazowieckie

LPG: Nie
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 02 Wrz 2012
Posty: 197
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Ostrzeżenia: ( 2/3 )
Wysłany: 20 Luty 2013, 22:09   

Chyba napisał że płyn skądś wycieka i paruje (gotuje) się...

Raczej normalne zjawisko jeśli pocieknie na np rozgrzany silnik czy wydech

[ Dodano: 20 Luty 2013, 22:11 ]
Tak czy tak termostat zepsuty w pozycji zamkniętej bądź otwartej nie ma nic wspólnego z brakiem ciepłego powietrza kiedy temperatura płynu chłodzącego osiąga 90 stopni bądź więcej
 
 
     
 symen


Informacje
lubelskie

LPG: Tak
Imię: Grześ
Wiek: 32
Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 45
Skąd: Horodło
Wysłany: 20 Luty 2013, 22:23   
   Moje auto: Corsa B x14xe


Płyn jak i przewody są gorące, poczułem na własnej dłoni. Nagrzewnica ciężko mi stwierdzić, bo dotykałem jej dopiero jak zaczął się gotować i z tamtych rejonów (obok nagrzewnicy) zaczął uciekać ponownie płyn, wtedy była ciepła.

Cóż radzicie Panowie?
Krok po kroku?
Najpierw usunięcie przecieku, następnie termostat? Wymiana jest skomplikowana?
 
 
     
 Romuluss


Informacje
Pomógł: 3 razy
Wiek: 37
Dołączył: 26 Sty 2013
Posty: 91
Skąd: Psary
Wysłany: 20 Luty 2013, 22:32   

Usuń wyciek, uzupełnij płyn i zobacz co będzie.

Nie wiem jak jest w 16V, ale w 8V jest za paskiem rozrządu.


Yogi97037, Napisał, że płyn wycieka dopiero wtedy, kiedy zacznie się gotować.
 
 
     
 symen


Informacje
lubelskie

LPG: Tak
Imię: Grześ
Wiek: 32
Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 45
Skąd: Horodło
Wysłany: 21 Luty 2013, 17:46   
   Moje auto: Corsa B x14xe


Witam.
Dziś w trasie sprawdziłem ponownie poziom płynu i oczywiście uzupełniłem braki.
Zauważyłem kolejne znaki szczególne:
* Chłodnica (nagrzewnica) nie jest cała ciepła. Gruby, czarny, fikuśny przewód z lewej strony podłączony do nagrzewnicy jest gorący, nagrzewnica przy samym przewodzie jest ciepła, ale nie taka żeby się poparzyć jak to jest z przewodem. Idąc w prawą stronę (stojąc przodem do samochodu) nagrzewnica jest co raz zimniejsza (sprawdzane od góry) dół nie był kontrolowany.

W weekend wezmę się za głębszą analizę. Pracuję do 17, a nie mam warunków do wieczornego "grzebania".
 
 
     
 jedras21xxx


Informacje
LPG: Tak
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Posty: 89
Skąd: Kielce
Ostrzeżenia: ( 2/3 )
Wysłany: 21 Luty 2013, 18:16   

Po pierwsze mówisz chyba o chłodnicy a nie nagrzewnicy jak chcesz sobie sprawdzać nagrzewnice ręką skoro jest ona zabudowana deską. Normalne jest to, że u góry chłodnica jest zimna ponieważ termostat jest zamknięty, kiedy się otwiera płyn idzie w obieg i chłodnica u góry jest ciepła.
 
 
     
 symen


Informacje
lubelskie

LPG: Tak
Imię: Grześ
Wiek: 32
Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 45
Skąd: Horodło
Wysłany: 21 Luty 2013, 18:44   
   Moje auto: Corsa B x14xe


Chodzi mi oczywiście o chłodnicę od samego początku. Nie o nagrzewnicę. Przepraszam za pomyłkę.
To chłodnica byłą spawana i w jej okolicach wycieka płyn.
Nagrzewnica nietknięta i bezproblemowa.

W aucie wieje letnie powietrze.
Jest leciutko ciepłe ale nie zimne.
Temperatura przy postoju wzrasta, przy jeździe 90.

Płyn w zbiorniczku między minimum a max.
Uszczelki, filtry wymienione.
Brak filtra przeciwpyłkowego, bo był mega stary. Kupiłem już nowy i założę go w sobotę.

Co do grzania i nagrzewania się auta przy postoju, nie mam pojęcia co robić.
 
 
     
 Romuluss


Informacje
Pomógł: 3 razy
Wiek: 37
Dołączył: 26 Sty 2013
Posty: 91
Skąd: Psary
Wysłany: 21 Luty 2013, 19:00   

A wymieniałeś termostat kiedyś? On jest w obudowie końcówki do podłączania grubego węża do chłodnicy. Jak masz termometr do 100-110 stopni to możesz sprawdzić przy jakiej temp. się otwiera. Powinien przy 92.


Kup Wahlera albo Verneta.

PS. Następnym razem nie myl chłodnicy z nagrzewnicą :)
 
 
     
 symen


Informacje
lubelskie

LPG: Tak
Imię: Grześ
Wiek: 32
Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 45
Skąd: Horodło
Wysłany: 21 Luty 2013, 21:14   
   Moje auto: Corsa B x14xe


Termostatu nie wymieniałem.
Grzanie włącza się czasami przy ponad 92 stopniach. 94/6..?
Cały czas wieje letnim powietrzem, w końcu złapie około 94/96 stopni i wtedy bym ciepełko.


Czyli to wadliwy termostat?
 
 
     
 Yogi97037



Informacje
mazowieckie

LPG: Nie
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 02 Wrz 2012
Posty: 197
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Ostrzeżenia: ( 2/3 )
Wysłany: 21 Luty 2013, 21:50   

Nadal nie ma to sensu że auto ma 90 stopni a wieje zimne i to jest wina termostatu.

Nie wiem nie chce mi się już drążyć tego tematu bo kolega Romuluss stanowczo się upiera że to wina tego termostatu więc wymień termostat ja powiedziałem swoje zdanie a do co do zabiegu termostat nie wróże rewelacji po zmianie


Tak na serio to jeszcze raz powtarzam że proponuję zająć się nagrzewnicą albo oddać komuś żeby ci do tego zajrzał jeśli nie bardzo się orientujesz z tym wszystkim
 
 
     
 Romuluss


Informacje
Pomógł: 3 razy
Wiek: 37
Dołączył: 26 Sty 2013
Posty: 91
Skąd: Psary
Wysłany: 21 Luty 2013, 21:52   

Podejrzewam, że tam, bo większość problemów z grzaniem powoduje on, za wcześnie się otwiera i wypuszcza ciepło na chłodnicę, czyli w świat... Pamiętaj jednak, że my tutaj na forum wyciągamy tylko wnioski z tego co nam napisze autor tematu i porównując z własną wiedzą i doświadczeniem próbujemy wskazać problem. Nie widzimy samochodu, "nie czujemy" go.

Jak masz termometr do 100-110 stopni, to wymontuj termostat, wrzuć go naczynia z wodą i grzej do zagotowania, pamiętaj żeby nie przeoczyć momentu otwarcia, ma być przy 92 stopniach :)


Myślę, że to termostat ponieważ, wszystkie przypadki z którymi się do tej pory spotkałem spowodowane były właśnie tym, że termostat otwierał się za wcześnie, albo nie domykał. Niby na wskaźniku były OK, ale nie grzało... Jedynym wyjątkiem jest Astra kolegi, który miał uszkodzoną uszczelkę pod głowicą, wtedy układ się zapowietrzał bo pompowało powietrze z cylindra do układu i nagrzewnica się zapowietrzała. Co też skutkowało nie grzaniem. Po za tym już raz zdarzyło mi się wyciągać nagrzewnicę, bo klient upierał się, że trzeba ją wyjąć, bo przecieka (parowały szyby). Pól dnie straciłem na rozbieranie i wyjęcie deski rozdzielczej z samochodu. Nagrzewnica okazała się jak nówka (zresztą to jest tylko krzywa rurka z przygrzanymi do nie niej listkami blachy). I potem kolejne pół na składanie tego. A choćby miała konstrukcję taką jak chłodnica (dwa zbiorniki połączone stosunkowo małymi w przekroju rurkami) to równocześnie musiałaby zatkać się chłodnica...
 
 
     
 jedras21xxx


Informacje
LPG: Tak
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Posty: 89
Skąd: Kielce
Ostrzeżenia: ( 2/3 )
Wysłany: 21 Luty 2013, 23:31   

Jak kolega symen pisał wcześniej przy pewnej temperaturze zaczyna grzać ciepłe powietrze i zaczyna w okolicy chłodnicy wyciekać płyn, jeśli masz ubytki płynu to znaczy, że jest gdzieś nieszczelność w układzie i cały czas jest on zapowietrzony, wtedy przy 90 stopniach będzie wiać chłodne powietrze, a gdy silnik osiągnie temperaturę 96, 98 stopni będzie to powietrze cieplejsze. Nie zmienia to faktu, że termostat jest uwalony bo za późno się otwiera, nie powinno to mieć jednak wpływu na temperaturę powietrza z nawiewu, nie powinna być nawet odczuwalna różnica. Najpierw sprawdź szczelność układu, termostat też wymień, koszt śmieszny, u ciebie jest on bardzo łatwo dostępny, dopiero gdy to nie pomoże brałbym się za rozbieranie deski i wyciąganie nagrzewnicy. Cudów nie ma.
 
 
     
 Yogi97037



Informacje
mazowieckie

LPG: Nie
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 02 Wrz 2012
Posty: 197
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Ostrzeżenia: ( 2/3 )
Wysłany: 22 Luty 2013, 12:04   

Romuluss napisał/a:
Podejrzewam, że tam, bo większość problemów z grzaniem powoduje on, za wcześnie się otwiera i wypuszcza ciepło na chłodnicę, czyli w świat... Pamiętaj jednak, że my tutaj na forum wyciągamy tylko wnioski z tego co nam napisze autor tematu i porównując z własną wiedzą i doświadczeniem próbujemy wskazać problem. Nie widzimy samochodu, "nie czujemy" go.

Jak masz termometr do 100-110 stopni, to wymontuj termostat, wrzuć go naczynia z wodą i grzej do zagotowania, pamiętaj żeby nie przeoczyć momentu otwarcia, ma być przy 92 stopniach :)


Myślę, że to termostat ponieważ, wszystkie przypadki z którymi się do tej pory spotkałem spowodowane były właśnie tym, że termostat otwierał się za wcześnie, albo nie domykał. Niby na wskaźniku były OK, ale nie grzało... Jedynym wyjątkiem jest Astra kolegi, który miał uszkodzoną uszczelkę pod głowicą, wtedy układ się zapowietrzał bo pompowało powietrze z cylindra do układu i nagrzewnica się zapowietrzała. Co też skutkowało nie grzaniem. Po za tym już raz zdarzyło mi się wyciągać nagrzewnicę, bo klient upierał się, że trzeba ją wyjąć, bo przecieka (parowały szyby). Pól dnie straciłem na rozbieranie i wyjęcie deski rozdzielczej z samochodu. Nagrzewnica okazała się jak nówka (zresztą to jest tylko krzywa rurka z przygrzanymi do nie niej listkami blachy). I potem kolejne pół na składanie tego. A choćby miała konstrukcję taką jak chłodnica (dwa zbiorniki połączone stosunkowo małymi w przekroju rurkami) to równocześnie musiałaby zatkać się chłodnica...





Ale zrozum to że termostat ma wpływ ale na Temperaturę silnika a dokładnie temperaturę cieczy chłodzącej w przypadku uszkodzonego termostatu w pozycji zamkniętej temperatura momentalnie wzrsata i silnik może mieć tendencje do przegrzania bądź w przypadku uszkodzenia w pozycji otwartej ciężko ma osiągnąć temperaturę pracy.

Natomiast na temperaturę powietrza z nagrzewnicy ma wpływ właśnie temperatura tej cieczy chłodzącej która przepływa przez nią więc skoro ona ma 90stopni bo tak pokazuje czujnik to wyjaśnij mi teraz jak to może być wina termostatu?

Myślę że jeszcze rada kolegi jedrasa co do zapowietrzonego układu może być jak najbardziej słuszna. Poza tym skoro jest nieszczelność układ raczej napewno jest zapowietrzony.

Podsumowując:
-Naprawić nieszczelność i odpowietrzyć układ (sprawdzić czy dało jakiś rezultat)

-Coś o czym sobie dziś pomyślałem Czujnik cieczy chłodzącej wskazujący błędny sygnał i tu wtedy wina termostatu mogłaby mieć racje bytu gdzyż źle działający czujnik pokazuje 90stopni kiedy tak naprawdę jest np 40 i silnik się nie dogrzewa bo np termostat jest uszkodzony w pozycji otwartej.

-No i ta nieszczęsna nagrzewnica



Co do twojego doświadczenia i prac z klientami czy kimś tam to nie chcę tego komentować ale jeśli jesteś mechanikiem to radzę diagnozować i weryfikować usterki a dopiero później brać się za naprawę znając i usuwając przyczynę a nie robić to na tkzw ''czuja'' bo tak mi się wydaje to tak jest.
 
 
     
 symen


Informacje
lubelskie

LPG: Tak
Imię: Grześ
Wiek: 32
Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 45
Skąd: Horodło
Wysłany: 22 Luty 2013, 17:37   
   Moje auto: Corsa B x14xe


Dziś Panowie odpowietrzyłem układ i postępowałem wedle Waszych porad, a mianowicie:

*Grzałem auto dość długo. Gdy temp dochodziła do 100 stopni, odbijało wskazówkę temperatury o kreskę do tyłu.
Zagrzałem w końcu auto trzymając je na 2,5 tyś obrotów do ponad 100 stopni, aż włączył się wiatrak. Temperatura zaraz opadła i się wyłączył.
Jeżeli chodzi o płyn, to na otwartym korku na chwilę się podniósł przed temp 100stopni, po czym opadł po włączeniu się wiatraka:)
Nieszczelności już nie ma.

Z nawiewu dalej leci tylko letnie powietrze.
Czy to 90`, czy 100` wieje takim samym letnim powietrzem.

Jakieś rady?
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu Strona 1 z 2 
Forum Opel Corsa - Fan Klub
» Corsa B - strona techniczna - Pytania i odpowiedzi » Problematyka - Corsa B » Układ chłodzenia, ogrzewanie, klimatyzacja » Opel Corsa B, problem z chłodnicą/termostatem.
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  



   Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group    Projekt wykonany przez Kaszubski, dla klubcorsa.pl- wszelkie prawa zastrzeżone.
   Kopiowanie postanowień graficznych i elementów ze strony bez zgody administracji- zabronione.