Temat myślę ciekawy i warty uważnego przeczytania i zastanowienia się
Otóż iż mam corse b 1,4 16V X14XE i ona jak to ten silniczek standardowo pali 10 po mieście lecz z osiągów jestem też zadowolony.
Natomiast interesuje mnie pewna sprawa bo spalanie to jest meczące przy dzisiejszych cenach paliw i wczoraj przyszedł mi do głowy pewien pomysł:
Czy istnieje możliwość zamiany wtryskiwaczy na wtryski pochodzące np z X10XE i czy przyniosłoby to rezultat?
Czy ktoś z was praktykował podobny zabieg i co w ogóle o tym sądzicie?
Bo przecież ilość paliwa wtryskiwanego do cylindra zależy głównie od:
Wiadomo (obciążenia silnika, prędkości obrotowej, temperatury itd) ale znowu tą są tylko dane które są brane pod uwagę/uwzględniane przez komputer natomiast główne czynniki to:
-Ciśnienie wtrysku (pewnie pozostałoby to samo bo przecież pompa będzie to samo podawała cały czas a komputer również nie zmieni danych bo wszystko zostaje na serii więc regulator w żaden sposób nie zbije ciśnienie ps:jeśli jest sterowany przez kompa a nie mechaniczny ale to nie istotne)
-Czasu otwarcia wtryskiwacza (pewnie pozostałoby to samo bo również steruje tym komputer i dane nadal byłyby te same)
-No i z pewnością od przekroju otworu/wylotu/dyszy wtryskiwacza (I tu właśnie być może mój pomysł nabrał by sensu po przecież ciśnienie to samo, czas otwarcia ten sam, ale być może przepustowość wtrysku mniejsza a więc jednak nie będzie w stanie przepuścić tyle paliwa co wtrysk od X14XE
Tylko teraz oprócz strony teoretycznej tzn tego czy przyniesie to jakiś rezultat pozostaje pytanie czy jest to wykonalne mechanicznie.....
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 13 Grudzień 2012, 17:21
Moje auto: AG Z14XEP
ecoteki działają jako regulatory i zapominasz tutaj o sprzężeniu zwrotnym (sygnał z sondy lambda), które też jest brane pod uwagę przy sterowaniu pracą wtrysków. Podejrzewam że (o ile udałoby Ci się to zrobić o czym piszesz) komp mógłby sypać błędy np o nieprawidłowym składzie mieszanki - popatrz co u niektórych się dzieje po zaślepieniu EGR (sonda daje sygnały o zawartości tlenu znacznie odbiegające od tego czego ECU oczekuje). Tutaj mogłoby być podobnie. Może uznasz to za pewnego rodzaju herezję, ale poczytaj nieco o ecotecach, a dokładniej o danym rodzaju ECU jaki masz u siebie.
Nie nie uznam tego za to bo po to ten temat założyłem żeby można było podyskutować i coś sensownego razem wywnioskować bo przecież wielu takie info mogłoby się przydać
Wiem wiem wiem nie zapominam też myślałem nad sondą bo faktycznie mogłaby być taka opcja że sonda widząc za dużą ilość tlenu w spalinach zwiększała by dawkę paliwa ;/
lecz z drugiej strony warte zauważenia jest to że jeśli np sonda jest niesprawna silnik nadal pracuje w sumie poprawnie zazwyczaj więcej pali (u mnie np było to bez znaczenia bo miałem starą popsutą sondę nie wyskakiwały błędy i też paliła 10 kupiłem nową boscha jest to samo) więc w moim przypadku mógłbym odłączyć tą sondę...
Co masz na myśli pisząc: poczytaj nieco o ecotecach, a dokładniej o danym rodzaju ECU jaki masz u siebie?
Bo z tego co ja wiem to nazwa ecotec wywodzi się od tego że te silniki miały być dość ekologiczne
Proponujesz bym dokładnie jakich informacji poszukał?
LPG: Nie
Imię: Damian Pomógł: 27 razy Wiek: 32 Dołączył: 25 Mar 2009 Posty: 870 Skąd: Pszczyna
Wysłany: 13 Grudzień 2012, 17:52
Moje auto: Corsa Razy Dwa X12SZ i X12SZna Stożku z LPG
Hmm Pomysł nieco Abstrakcyjny... Teoretycznie Jest szansa ze coś by to dało... Ale z Drugiej strony Konstrukcja Litrówki jest inna i przypuszczalnie mniejsza ilość paliwa może dać skutek odwrotny do zamierzonego bo inne czujniki nie bedą widzieć błędy .. I Może się okazać ze wtryski nie wytrzymają, wystąpią jakieś dziwne akcję typu spalanie stukowe (choć to raczej od Małej Ilości oktanów podobno)
Cóż nie ryzykował bym takiego czegoś... prędzej sprawdził bym swoje wtryski czy nie leją i dlatego nie ma dużego spalania... No i zmienił trochę charakterystykę jazdy
no właśnie to jest chyba nieco ryzykowny zabieg po głębszym zastanowieniu się ;/
Do tego dochodzi temperatura spalin, niejakie EGT które tez z pewnością znacznie by mogło wzrosnąć a tu już konsekwencje mogą być poważne ;/
Lecz szczerze mówiąc tak na początku zajarałem się pomysłem
Reasumując mimo wszystko pomysł chyba nie może mieć niestety racji bytu
Co sądzicie o spalaniu delikatnie nieco ponad 10l/100 w zasadzie nie bardzo zależy to od trybu jazdy? wiadomo jak pojadę do wawy i wrócę (100km trasy) to zejdzie mi do tych 9 ale tak zazwyczaj to tyle ile litrów zaleję tyle km robię nawet nieco mniej jest to naprawdę dość uciążliwe. Macie jakiś pomysł ? Czy faktycznie dalej trwać w przekonaniu że to dość normalne zjawisko w X14XE ?
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 13 Grudzień 2012, 19:14
Moje auto: AG Z14XEP
Yogi97037 napisał/a:
Co masz na myśli pisząc: poczytaj nieco o ecotecach, a dokładniej o danym rodzaju ECU jaki masz u siebie?
inny masz sterownik w x10xe i inny w x14xe. u mnie multec m1.5.5, u Ciebie chyba multec f. Ale zdaje się że wszystkie multeki mają podobny chcemat działania. Ostatnio przywoływałem tytuł książki, w której był system multec opisany.
Generalnie - jeśli wszystko masz sprawne, to pomysł słaby.
LPG: Nie
Imię: Damian Pomógł: 27 razy Wiek: 32 Dołączył: 25 Mar 2009 Posty: 870 Skąd: Pszczyna
Wysłany: 13 Grudzień 2012, 19:28
Moje auto: Corsa Razy Dwa X12SZ i X12SZna Stożku z LPG
Yogi97037, Sprawdzałeś go na Kompie czy nie ma błędów?? Podstawowe graty masz wymienione ?? Skoro już ciągniemy Temat Spalania.. bo Ja moją 1.6 tką schodze poniżej 7 w trasie (fakt 100 km/h +-) ale Da się wiec Trochę nie normalnie dużo ci to wychodzi...
Co do Tematu głównego Probował bym jeszcze poczytać specyfikacje komputerów jednostek 16V ... Może jak by kompa zmienić na z 1.2 albo w drugą strone 1.6 to by coś pomogło??
podejrzewam że zmiana kompa na model z innego silnika nie podejdzie bo przeciez kazdy silnik ma inny osprzet inne czujniki itd.
Tak sprawdzałem go pod ktsem boscha był tylko jeden błąd odnośnie recyrkulacji spalin i rozkręciłem egra był zaślepiony wyczyściłem nową zaślepkę zrobiłem i tyle. Check zapala się sporadycznie jak ją dobrze pociągne albo w dłuższych trasach ale myślę że to od tego zaślepionego egra. Czujnik temp też był wymieniany sonda jak pisałem również, map sensor sprawny po odłączeniu nie ma mowy normalnej pracy silnika, świece wyczyszczone więc na ogół wszystko ok ale spalanie jest jakie jest...
Co do: inny masz sterownik w x10xe i inny w x14xe. u mnie multec m1.5.5, u Ciebie chyba multec f.
Tak wiem to lecz niewiele informacji to wnosi. A co jeśli bym miał coś niesprawnego to pomysł byłby dobry? Też nie bardzo...
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 13 Grudzień 2012, 21:49
Moje auto: AG Z14XEP
w porównaniu z innymi, starszymi systemami, multek jest zintegrowanym sterownikiem zapłonowo - wtryskowym. Oznacza to tyle że w kit czujników ecu bierze pod uwagę przy regulacji zapłonu i wtrysku, a to z kolei oznacza że za dużo nie pokombinujemy
Jeśli chodzi o czyszczenie wtryskiwaczy: proponuję wyjąć wtryskiwacze, zanurzyć w benzynie i podłączyć im sterowanie (przebieg prostokątny 12V, czas impulsu ok 2ms) i zostawić na noc niech poklekoczą
jeśli chodzi o ecu z innego silnika, to jedyne co możesz zamienić to x14xe z x16xe gdzie masz ten sam sterownik (ale pewnie mapa zapłonu inna). Niemniej kumpel z pracy astrą f tak jeździ: 1.6 z ecu od 1.4 czy taka zamiana przynosi jakąkolwiek korzyść? - nie sądzę, tyle że silnik chodzi i to wszystko (plus taki że po wymianie silnika z 1.4 na 1.6 nie musiał ecu kupować )
X14XE i X16XE są na Map Sensorze, a C16XE jest na przepływomierzu, spróbuj podmienić wtryskiwacze jak masz skąd, a najlepiej całą listwę wtryskową i pojeździć kilka dni może to coś pomoże. A który czujnik temperatury wymieniałeś? Cieczy chłodzącej czy powietrza dolotowego?
LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil Pomógł: 21 razy Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 546 Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 15 Grudzień 2012, 11:01
Moje auto: AG Z14XEP
jak się dobiorę do swoich wtryskiwaczy to się podzielę informacją jak sprawdzić i przeczyścić (choć do przeczyszczenia potrzebny jest odpowiedni sprzęt [generator przebiegu prostokątnego: 12V, ok 250Hz, ok 1A/wtryskiwacz] - ja sobie sam taki zrobię).
wg tej instrukcji większość syfu zgarniesz. Jeśli podłączyłbyś generatorek o którym wyżej wspominam, pozwoliłoby to pozbyć się drobnych syfów którym płyn nie da rady. Niektórzy też wrzucają wtryski do wanienki ultradźwiękowej - ale pozwoli to wyczyścić wtryskiwacze tylko z wierzchu. Podłączając do generatora wtryskiwacz zapiernicza cały czas i syf ze środka wtryskiwacza jest 'odrywany' siłą bezwładności (plus benzyna w której jest zanurzony zmiękcza ten syf - a najlepiej użyć też płynu o którym napisano w instukcji powyżej).
ok dzięki za tą instrukcję dobrze popatrzeć i poczytać
Ale tak naprawdę zasyfione wtryski przecież nijak nie będą się miały do wysokiego spalania...Chodzi mi bardziej o to co napisał Damian czyli żeby sprawdzić wtryski i chodzi mi o to czy macie jakiś sposób na to?
Bo przecież nie chodzi o to by sprawdzić czy działają bo to to napewno, tylko czy działają poprawnie.
LPG: Nie
Imię: Damian Pomógł: 27 razy Wiek: 32 Dołączył: 25 Mar 2009 Posty: 870 Skąd: Pszczyna
Wysłany: 15 Grudzień 2012, 13:02
Moje auto: Corsa Razy Dwa X12SZ i X12SZna Stożku z LPG
Wiesz przypuszczam ze Zasyfione wtryski bedą dawać błędne Sygnały to Też Mogą Pchać Benzyny więcej ... To się ma Jedno ku drugiemu jak najbardziej... A w Każdym razie tak mi się wydaje
LPG: Tak
Klub: Astra Club Pomógł: 29 razy Wiek: 46 Dołączył: 24 Maj 2008 Posty: 993 Skąd: Zgorzelec
Wysłany: 16 Grudzień 2012, 09:51
Moje auto: ASTRA G
No widzę że temat się rozkręcił na dobre, to i ja dołożę swoje 3 grosze .
Yogi97037 chcesz jeździć taniej – to jedyną sensowną radą jest montaż lpg. Wymiana wtryskiwaczy nie wpłynie znacząco na spadek spalania.
Temat zmiany wtryskiwaczy przerobiłem rok temu w astrze z silnikiem Z16XE. Zatarł się jeden wtryskiwacz, pod ręką miałem całą listwę od starszej generacji silnika X16XE. Pytałem, szukałem informacji i kilku speców od opli czy tak można zrobić. Usłyszałem że jeśli numery są podobne to nie ma co się martwić - Heh dobre, tak wygląda oryginalny wtryskiwacz do Z16XE
a tak wtrysk od X16XE
Z wyglądu się różnią całkowicie: budową, ilością otworów wylotowych i odległością dyszy od tłoka (po zamontowaniu) też się różnią, a jednak po zmianie silnik pracuje bez zastrzeżeń, regularnie diagnozuję silnik – zero błędów, parametry w normie.
Odczucia subiektywne – jakby lepsza dynamika i mniejsze spalanie – jednak podejrzewam, że przyczyną takiego odczucia jest fakt, że mam porównanie do jazdy już z niesprawnymi poprzednimi wtryskami.
Poruszyliście temat czasu otwarcia wtrysków, ciśnienia itp. – nie będę tu wysnuwał hipotez na które nie mam poparcia. Jednak po wymianie wtryskiwaczy auto kulało na lpg. Szybka kalibracja czasu otwarcia wtryskiwaczy gazu pomogła. Przyczyna – nowe wtryski były wolniejsze od oryginałów, różnica rzędu milisekund. Jak na razie auto jeździ.
O wymianie wtryskiwaczy często słyszy się przy tuningu podnoszącym moc, tylko że tam wkładają wydajniejsze wtryski. Liczy się moc a nie koszty, dlatego powtarzam tylko lpg tu pomoże ciąć koszta.
Co do czyszczenia wtryskiwaczy, to śmiało rekomenduję środek STP doczyszczenia wtryskiwaczy dla aut z lpg – koszt w granicach 23 zł a poprawę zobaczysz już po kilku kilometrach. Słyszałem że jest firma, która wtryskiwacze czyści się w myjkach ultradźwiękowych ale to nie potwierdzona informacja.
Manual od Miliona spokojnie można zrobić żeby mieć pewność, ale tak jak tam zostało zaznaczone- uważaj na gumowe ringi – strasznie trudno dostać nowe i są cholernie drogie.
No wiem że najlepiej założyć lpg ale czy nie można podyskutować? przecież jeśli dałoby radę to byłby to dość tani zabieg. Tak jak napisałem wyżej już stwierdziliśmy z chłopakami że nie bardzo ma to sens ;/
No tak tylko tu miałeś wymianę z 1.6 do 1.6 no i daje radę cały czas ale tak jak mówisz może masz takie wrażenie bo wcześniej już jeździłeś bez 1 wtrysku.
Znowu kolejna osoba która pisze o czyszczeniu wtrysków
ALE JAK JE SPRAWDZIĆ ? ? ? PANOWIE CO DA CZYSZCZENIE JAK NIE BĘDĄ POPRAWNIE DZIAŁAŁY TO JEST TAKIE ROBIENIE NA CZUJA....AA WYCZYSZCZĘ MOŻE BD LEPIEJ.
Co do sprawdzenia wtryskiwaczy czy poprawnie działają moim zdaniem dobra diagnostyka komputerowa podkreślam naprawdę dobra, nie jakieś fejsy i programy po 200 zł, oczywiście do tego jakiś poradnik do tego silnika, żebyś wiedział jaki jest czas otwarcia wtrysku, ilość wtryskiwanego paliwa na daną jednostkę czasu. Innego sposobu na sprawdzenie poprawnego działania wtryskiwaczy chyba nie znajdziesz przynajmniej ja tak myślę, jeśli ktoś ma większą wiedzę na ten temat niech mnie poprawi.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum