Przesunięty przez: Kaszubski
19 Marzec 2016, 13:15
Pierwszy i drugi bieg prawie nie wchodzą.
Autor Wiadomość
 TheMaciej


Informacje
Wiek: 36
Dołączył: 15 Mar 2012
Posty: 13
Skąd: Będzin
Wysłany: 12 Lipiec 2012, 05:36   Pierwszy i drugi bieg prawie nie wchodzą.

Witam,

Posiadam Corsę 1,5TD z 95 roku, dotychczas miałem lekkie problemy z jedynką (trzeba było "umieć" ją włączyć i czuć było lekki opór jak wskakiwała), jeździłem tak prawie pół roku.

Od wczoraj mam poważne problemy z wrzuceniem 1 albo 2 biegu, cały czas trafiam w 3 albo 4, czuć jakby drążek "ześlizgiwał" się po czymś i zamiast pójść w lewo to obsuwa się na środkową pozycję.

Tak "na czuja" wydaje się że dźwignia nie potrafi dojść dość daleko w lewą stronę. Po zdjęciu mieszka jak robię ruch wrzucania jedynki to dźwignia opiera się o plastik tunelu (wygląda to na oryginalną zabudowę).

Proszę o jakieś podpowiedzi co mogło zrezygnować z dalszej jazdy i czy da radę zrobić to samemu czy lepiej od razu do warsztatu, bo auto mi jeszcze koniecznie potrzebne codziennie, a w tej chwili stwarzam poważne zagrożenie na ruchliwych skrzyżowaniach :/
 
 
     
 Milion
elektronik


Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 20 Sie 2011
Posty: 546
Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 12 Lipiec 2012, 17:47   
   Moje auto: AG Z14XEP


typowy problem w corsach. było tego sporo opisywane, są manuale. szukaj: problem z biegami.
 
 
     
 Lucker20


Informacje
LPG: Nie
Pomógł: 1 raz
Wiek: 31
Dołączył: 23 Cze 2012
Posty: 68
Skąd: Chodzież
Wysłany: 12 Lipiec 2012, 18:36   

Po pierwsze musimy się jakoś wcisnąć pod auto i poluzować śrubę (nr 22 na schemacie) trzymająca obejmę (21) - jest tam sporo miejsca- mi wszedł klucz oczkowy rozmiar 13 z - śruba powinna puścić lekko - jak nie wiadomo - WD-40 ;-) Następnie demontujemy skórzany mieszek z lewarka ( wystarczy lekko ścisnąc z boków i z przodu i do góry) odsłoni się cały mechanizm - ja je posmarowałem smarem silikonowym. Po lewej stronie mechanizmu zobaczymy dziurki- jedną w plastiku wajchy, drugą w ściance bocznej mechanizmu. Przesuwamy lewarek zmiany biegów w lewo - do płaszczyzny biegu 1-2 , ( ale żadnego nie wrzucamy!!) teraz należy zblokować lewarek z całym mechanizmem - robimy to wkładając w dziurki np. wiertło...ale uprzedzam - może wpaść w czeluście mechanizmu - więc lepiej włożyć tam np. klucz imbusowy ( w kształcie litery L) - sam sprawdziłem Teraz zaglądamy pod maskę : przy mechanizmie włączania biegów (zdjęcie) mamy taki "grzybek" (czerwona strzałka) - należy jedną ręką chwycić cały system dzwigni i delikatnie ruszać , a drugą starać się wepchnąć grzybek w obudowę- (wchodzi ok. 1 cm) - wtedy zablokowany zostaje wybierak.
Teraz skoro wybierak w skrzyni i lewarek w kabinie są zablokowanie należy znowu wejść pod auto i skręcić na stałe obejmę - potem tylko wyjmujemy blokadę wajchy , wyciągamy grzybek i gotowe. Mi to pomogło i biegi chodzą lepiej , choć z wstecznym nadal trzeba delikatnie - lubi zgrzytnąć- całkowicie eliminuje to włączenie 2 biegu tuż przed wstecznym ...ale to tylko mój przypadek ;-)


II
Bardzo prawdopodobne że także z tym będziemy musieli pewną cześć wymienić- jest to klin aluminiowy będący łącznikiem wybieraka z mechanizmem prowadnic .oznaczony czarną strzałką na zdjęciu = część nr 18 na schemacie. - wg EPC 90523189 tj.7 58 915 - koszt w ASO najwyżej 10pln. Sama wymiana jest banalna. Tulejka jest małym klinem , na jednym końcu jest kołnierz (oby nie przeszła przez otwór na wylot) , na drugim sprężynująca zawleczka. Stary po prostu lekko ściskamy (od dołu - po przeciwnej stronie strzałki ) i ciągniemy w górę. Jak już to wyciągniemy - zobaczymy jakie to banalne - nowy wkłada się analogicznie. Cała operacja zajmuje nawet niewprawnemu mechanikowi około 1minuty.
Łączą te dwie czynność mamy porządnie wyregulowany mechanizm zmiany biegów i w przeważającej liczbie przypadków powinno to wystarczyć aby biegi wchodziły lekko i przyjemnie. Pomijam fakt jakiś problemów z synchronizatorami czy czymś podobnym...


fid=29

Pozostaje jeszcze sprawa oleju przekładniowego- OPEL niby w całym zakresie eksploatacji nie zaleca jego wymiany, ale skoro na oryginalnym opakowaniu oleju który leje OPEL pisze aby co 2 lata wymieniać to ja chyba jestem za jego wymianą. Zaleca się olej klasy SAE80W , API GL-4 - podobno jest półsyntetykiem (informacja zaczerpnięta z ASO) można kupić w ASO koszt około 40pln/litr. Ja polecałbym MOBIL SHC lub CASTROL SMX-0 . Istnieje pewne ryzyko odnoście rozszczelnienia skrzyni, ale rzeczowo podchodząc nie ma tam takich ciśnień jak w silniku a ryzyko istnieje jedynie na simeringu do wału...ale wybór należy do was... Pojemność skrzyni ok. 2 litry.
 
 
     
 TheMaciej


Informacje
Wiek: 36
Dołączył: 15 Mar 2012
Posty: 13
Skąd: Będzin
Wysłany: 25 Lipiec 2012, 06:28   

Okey udało się !

Gdyby ktoś miał ten sam problem:

Rozwiązanie tymczasowe - dźwignia biegów przesuwała się w lewo (do kierowcy) nie dość daleko żeby wbić 1 i 2, te biegi można było bardzo łatwo wbić podnosząc blokadę wstecznego (trochę niebezpieczne ze względu na możliwość wrzucenia wstecznego, ale mój 1,5TD spokojnie ruszał z 2ki więc jechałem ze 2 dni bezstresowo prawie)

Rozwiązanie permanentne:
Próbowałem zrobić tak jak radził Lucker20, ale pierwsze co zrobiłem to zgubiłem wszystkie biegi jak mi się wielowpust rozleciał więc (jakoś) wrzuciłem na luz na skrzyni, po czym poprosiłem współtowarzysza naprawy o trzymanie gałki zmiany biegów w pozycji "luz" i skręciłem wielowpust, za drugim podejściem udało się tak że wszystkie biegi wchodzą idealnie !


Dalej nierozwiązany został problem strasznie trzaskającej się gałki zmiany biegów podczas jazdy, spróbuję naładować tam gęstego smaru.


P.S - z piątki tez się da ruszyć po płaskim ;)
 
 
     
 ukaszo


Informacje
mazowieckie

Dołączył: 21 Sie 2012
Posty: 1
Skąd: Warszawa
Wysłany: 21 Sierpień 2012, 22:21   

Cześć,
nazywam się Łukasz i jestem nowy na forum. Ostatnio miałem problem z luźnym lewarkiem skrzyni biegów. Żona jechała i nagle biegi przestały działać Zakupiłem więc reperaturki, ale nie moge wyjąć elementu nr 16 na zdjęciu użytkownika Lucker 20 w tym temacie. Czy mógłby ktoś pomóc mi i napisać jak się wyjmuje tą część? Odgiąłem już nawet znacznie te pofałdowane blaszki i podważyłem śrubokrętem ale ta część nawet się nie rusza. Czy na dole jest jakiś klips, taki jak nr 10, który blokuje ruch do góry? Jak tak, to jak się do niego dostać?

Dzięki z góry.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu  
Forum Opel Corsa - Fan Klub
» Corsa B - strona techniczna - Pytania i odpowiedzi » Problematyka - Corsa B » Silnik i osprzęt » Pierwszy i drugi bieg prawie nie wchodzą.
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  



   Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group    Projekt wykonany przez Kaszubski, dla klubcorsa.pl- wszelkie prawa zastrzeżone.
   Kopiowanie postanowień graficznych i elementów ze strony bez zgody administracji- zabronione.