Przesunięty przez: Kaszubski
6 Lipiec 2016, 09:04
Problem z bezpiecznikiem 20A - klakson/awaryjne/Radio/TID/..
Autor Wiadomość
 spychacz84



Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 60
Skąd: Kraków
Wysłany: 27 Wrzesień 2010, 16:57   Problem z bezpiecznikiem 20A - klakson/awaryjne/Radio/TID/..

Witam.
Dzisiaj, na deszczu pojawił mi się następujący problem:

KLAKSON ZACZĄŁ WYĆ bez przerwy. Problem trwał ok 15 minut niezależnie czy silnik był włączony czy nie. W tym czasie działało radio i TID.

W pewnym momencie problem ustał, ale - padł tid i radio - jednym słowem bezpiecznik 20A nr1 w stacyjce bezpieczników.

Dodatkowo, alarm, po zamknięciu auta wydaje charakterystyczne "PI PI PI"(ok 0,5 sek).
Odgłos ten do tej pory pojawiał się gdy po zamknięciu auta, ponownie próbowałem je zamknąć.

Wyjąłem przekaźnik klaksonu (zdjęcie) i wymieniłem bezpiecznik, ale dalej wybija mi ten bezpiecznik.

Chciałbym zlokalizować usterkę - i tu pojawia się moje pytanie - od czego zacząć?

Ewidentnie mam gdzieś zwarcie.

Słyszałem, że może być to problem z samą syreną klaksonu, przewodami, w tym co gorsza w kierownicy. Mam miernik uniwersalny.

Czy dobrze zrobiłem wyciągając przekaźnik?




Proszę o jakąś wskazówkę.

Z góry dziękuję za pomoc.
 
 
     
 Finos
[Usunięty]

Informacje
Wysłany: 27 Wrzesień 2010, 18:49   

No wiec po kolei - co do alarmu - spowodowane jest to tym ze bezpiecznik 1 odpowiada także za jeden z obwodów alarmu oraz lampkę oświetlenia wnętrza. Wiec tym bym się nie przejmował bo jak naprawisz usterkę klaksonu to ten problem powinien rozwiązać się sam.

Co do najważniejszej rzeczy. Ponieważ problem pojawił się po opadach deszczu - zaczął bym szukać powodu w miejscu gdzie mogła dostać się woda, czyli pod pokrywą silnika. Na początek odłącz syrenę klaksonu, z tego co pamiętam znajduje się ona w okolicy chłodnicy i sprawdź (przez włożenie bezpiecznika nr 1 i przekaźnika) czy problem ustąpił. Jak nie to idziemy dalej - obejrzyj przewody idące do syreny. Sprawdż miernikiem (ustaw na sprawdzanie przejścia, ewentualnie omomierz na najmniejszy zakres) przez włożenie jego końcówek do zacisków przewodów idących do syreny i przy wyjętym przekaźniku czy przypadkiem nie ma zwarcia na przewodach.
To na początek. W dalej kolejności trzeba by podmienić przekaźnik, a jak nie to zostają przewody do kierownicy i same zaciski w kierownicy, ale ze to wymam rozebrania kierownicy (a może i jej demontażu). Trzeba rozebrać plastik wokół kolumny kierownicy, i sprawdzić na przewodach sygnału czy nie ma na nich zwarcia i czy przypadkiem przełącznik w kierownicy nie jest zwarty na stale. Ale na początek zacznij od syreny i jak coś to pisz, będziemy kombinować dalej.
 
     
 spychacz84



Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 60
Skąd: Kraków
Wysłany: 28 Wrzesień 2010, 16:39   

Mam jeszcze jedno pytanie - bezpiecznik wybija nawet gdy niema przekaźnika. Czy wyjęcie przekaźnika nie powinno przerwać obwodu za bezpiecznikiem?

Zasilanie - bezpiecznik - przekaźnik - //zwarcie // - klakson ??

W każdym razie idę sprawdzić klakson odezwę się niebawem :D
Ostatnio zmieniony przez spychacz84 28 Wrzesień 2010, 19:35, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
     
 Finos
[Usunięty]

Informacje
Wysłany: 28 Wrzesień 2010, 19:06   

Schemat podłączenia wygląda następująco:



gdzie:
S64- to przełącznik w kierownicy, ten po prawej, na lewy nie zwracaj uwagi (jest on używany w konfiguracji pojazdów przeznaczonych na rynek szwajcarski)
K18 to przekaźnik klaksonu
x6 to złącze za którym znajduje się dopiero F1
Wiec skoro bezpiecznik jest wywalany bez przekaźnika to zwarcie musi gdzieś występować na linii (+) - syrena - przekaźnik. czyli na samej syrenie, albo kablach do niej dochodzących. Z schematu wynika ze syren ma na stałe poprzez bezpiecznik F1 podane napięcie +12, a masa jest podawana poprzez przekaźnik K18 po zwarciu przełącznika sterującego S64 w kierownicy. Dolna magistrala ma numer 31 (nie widoczne na tym fragmencie, co oznacza punkt masowy).
 
     
 spychacz84



Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 60
Skąd: Kraków
Wysłany: 28 Wrzesień 2010, 19:35   

PROBLEM ROZWIĄZANY!

Sprawa była najprostsza z możliwych - do wymiany klakson.

Po odpięciu klaksonu, z lekką obawą podpiąłem bezpiecznik i ... sukces - nie wybija bezpiecznika. Ożyło radio, tid, awaryjne i podświetlanie kabiny. Najtrudniej było się dostać do klaksonu. W Corsie B 3D, trzeba odkręcić śruby zderzaka pod maską ( 2 szt) i z wyczuciem odginać zderzak. Zabawa czeka mnie przy montowaniu nowego klaksonu :) wtedy nie wystarczy odgiąć śrub.

Bardzo się bałem, że to gdzieś na kablach i nie obędzie się bez wizyty u elektryka.

Koszt klaksonu - sprawdzałem wczoraj - to ok 10zł allegro do ok 30 zł sklep moto.

Dodam jeszcze słowa kluczowe:
Corsa B nie działa: radio, tid, awaryjne, klakson, podświetlanie kabiny.
 
 
     
 Finos
[Usunięty]

Informacje
Wysłany: 28 Wrzesień 2010, 19:40   

Ciesze się ze mogłem pomóc :) Oby tylko takich "małych" awarii.
 
     
 spychacz84



Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 60
Skąd: Kraków
Wysłany: 9 Październik 2010, 13:08   

Witam. Powracam do tematu - dzisiaj próbowałem założyć nowy klakson i po podłączeniu znowu wybiło mi bezpiecznik 20A odpowiedzialny za klakson.

Po wymianie bezpiecznika - dla sprawdzenia okazało się, że już go nie wybiło - działa radio tid awaryjne i podswietlanie kabiny, ale ...

NIE DZIAŁA NOWY KLAKSON

Przy wciskaniu klaksonu na kierownicy słychać pracę przetwornika "tyk". Ale klakson nie działa?! mam miernik elektryczny - gdzie szukać problemu?

Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.
 
 
     
 Finos
[Usunięty]

Informacje
Wysłany: 9 Październik 2010, 15:41   

Wypnij klakson - podłącz miernik pod złączki na kablach, przy nim, niech ktoś Ci wciśnie klakson i zobacz czy pojawia się jakieś napięcie na końcówkach.
 
     
 spychacz84



Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 60
Skąd: Kraków
Wysłany: 9 Październik 2010, 16:31   

witam. Właśnie wróciłem - patrze - jest odpowiedź od ciebie :)

Sprawa wygląda następująco:

Miernik podpięty pod blaszki pokazuje 12 V po wciśnięciu klaksonu - wszystko wygląda ok - nie wiem czy to nie problem z przekaźnikiem klaksonu. Po wyjęciu przekaźnika wartość jest oczywiście 0 V po naciskaniu klaksonu na kierownicy.

Klakson wydał ze 2 razy odgłos przypominający jednokrotne puknięcie w blaszkę klaksonu.

Wydaje mi się, że zwarcie ka starym klaksonie mogło uszkodzić przekaźnik - wymontowałem go, ale nie wiem jak go sprawdzić :/ Jak już wspomniałem uszkodzony klakson wył bez przerwy wcześniej - zanim się uszkodził.

Powraca też pewna kwestia:
1. na poprzednim klaksonie wywalało bezpiecznik
2. NA obecnym klaksonie nie wywala bezpiecznika ale klakson nie działa
3. Wciskanie klaksonu skutkuje napięciem 12 V na woltomierzu zamontowanym w miejscu instalacji klaksonu :)

Możliwe jeszcze, że nowo kupiony klakson jest uszkodzony :)
Jak go sprawdzić?
Podpiąć pod klemy bezpośrednio ??

Nie mam już siły - głównie ze względu na dostęp do klaksona :)

Ponieważ taki sam przetwornik służy do podgrzewania tylniej szyby, spróbuję dzisiaj zrobić podmiankę i dam znać jak to w praktyce wygląda.
 
 
     
 Finos
[Usunięty]

Informacje
Wysłany: 9 Październik 2010, 18:55   

spychacz84 napisał/a:
Jak go sprawdzić?
Podpiąć pod klemy bezpośrednio ??


No to można by go sprawdzić i jedna kwestia by się wyjaśniła.

Co do przekaźnika - moim zdaniem gdyby był uszkodzony to nie miałbyś napięcia po wciśnięciu klaksonu, a masz czyli wygląda ok.
 
     
 spychacz84



Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 60
Skąd: Kraków
Wysłany: 9 Październik 2010, 19:47   

Ale czy klakson nie jest zasilany prądem zmiennym? i za to właśnie nie odpowiada przekaźnik?
 
 
     
 Finos
[Usunięty]

Informacje
Wysłany: 9 Październik 2010, 19:53   

W samochodzie nie masz prądu zmiennego. Przekaźnik służy do tego aby ograniczyć przepływ prądu przez styki włącznika, przez co uchronić go przed uszkodzeniem. Klakson zasilany jest z napięcia stałego.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przekaźnik
 
     
 spychacz84



Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 60
Skąd: Kraków
Wysłany: 10 Październik 2010, 08:41   

Powracam do tematu który nie daje mi spokoju.

Podsumowanie:
1. Jest 12 V na woltomierzu podpiętym w styki idące do klaksonu po wciśnięciu klaksonu
2. Klakson nie wybija już bezpiecznika
3. Klakson raz trąbnął - ale było to bardziej w stylu dzwonka rowerowego z młoteczkiem.
4. Podłączenie klaksonu bezpośrednio pod klemy nie daje efektu.

Wątpliwości:
1. Klakson niema jednoznacznie oznaczonych biegunów + i - !!
2. Od klaksonu odchodzi z tyłu poza 2 stykami śruba typu torx z nakrętką, która służy albo do ustawienia tonu klaksonu albo do podpięcia uziemienia. Nie mam pewności. Kręciłem śrubą i nie wpływało to na jego pracę.
3. Podmiana przekaźnika z przekaźnikiem odparowania tylnej szyby nie pomogło

Prosiłbym o jakieś wskazówki.
 
 
     
 Finos
[Usunięty]

Informacje
Wysłany: 10 Październik 2010, 09:21   

spychacz84 napisał/a:
1. Klakson niema jednoznacznie oznaczonych biegunów + i - !!


Bo w przypadku elektromagnesu który siedzi w nim jest to bez znaczenia.

spychacz84 napisał/a:
2. Od klaksonu odchodzi z tyłu poza 2 stykami śruba typu torx z nakrętką, która służy albo do ustawienia tonu klaksonu albo do podpięcia uziemienia. Nie mam pewności. Kręciłem śrubą i nie wpływało to na jego pracę.


W samochodzie nie ma czegoś takiego jak czyste uziemienie. Bo w instalacji masz tylko (+) i (-). I jako tako (-) spełnia role uziemienia.

Cytat:
4. Podłączenie klaksonu bezpośrednio pod klemy nie daje efektu.


O! I ja bym tutaj powiedział ze mamy jakiś efekt i spierał się ze ten klakson tez jest uszkodzony.
 
     
 spychacz84



Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 60
Skąd: Kraków
Wysłany: 11 Październik 2010, 20:56   

Wszystko się zgadza. Podpiąłem 3 klakson - jedyny działający i wszystko gra. Wielkie dzięki za pomoc

PS. Nie kupujcie klaksonów za 9zł z allegro!
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu  
Forum Opel Corsa - Fan Klub
» Corsa B - strona techniczna - Pytania i odpowiedzi » Problematyka - Corsa B » Wyposażenie wnętrza » Problem z bezpiecznikiem 20A - klakson/awaryjne/Radio/TID/..
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  



   Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group    Projekt wykonany przez Kaszubski, dla klubcorsa.pl- wszelkie prawa zastrzeżone.
   Kopiowanie postanowień graficznych i elementów ze strony bez zgody administracji- zabronione.