Imię: Łukasz Pomógł: 29 razy Wiek: 35 Dołączył: 06 Mar 2008 Posty: 943 Skąd: Pleszew
Wysłany: 6 Październik 2008, 21:25 Auto przed zimą Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI
Samochody eksploatowane w warunkach zimowych narażone są na duże wahania temperatur, wilgoć i działanie środków chemicznych (przede wszystkim solanek) używanych do posypywania dróg.
Przy minusowych temperaturach silnik dłużej się rozgrzewa do właściwej temperatury pracy, większe jest zużycie paliwa i zwiększa się zapotrzebowanie na olej silnikowy. Dlatego, po intensywnym użytkowaniu auta w ciężkich warunkach zimowych, warto wymienić olej na nowy. Nawet wtedy, gdy do zalecanego przez producenta przebiegu „olejowego" zostało kilka tysięcy kilometrów. Doświadczeni kierowcy starszych aut wymieniają olej raz do roku, na wiosnę. Oczywiście tylko wtedy, gdy przebieg auta nie wskazuje na konieczność częstszych wizyt w serwisie.
Przy okazji wymiany oleju silnikowego warto uzupełnić lub wymienić olej w skrzyni biegów, skontrolować poziom płynu w układzie wspomagania układu kierowniczego, płynu chłodzącego i hamulcowego. Nie jest konieczna ich wymiana, gdy „trzymają" swoje parametry. Jednak płyn hamulcowy ma to do siebie, że chłonie wilgoć, tracąc pomału swoje właściwości. Dobrym zwyczajem jest jego wymiana zawsze wtedy, gdy jego zawilgocenie przekracza normy.
Wskazana jest też kontrola filtrów powietrza i kabinowego. Najczęściej wystarczy je wyczyścić, np. odkurzaczem. Zazwyczaj jednak, po 20-30 tys. km, kwalifikują się do wymiany. Jeśli nie używamy klimatyzacji zimą, najprawdopodobniej trzeba będzie wyczyścić cały układ i uzupełnić czynnik chłodzący. Najlepiej zlecić tę czynność wyspecjalizowanemu warsztatowi; zanieczyszczona klimatyzacja to idealne miejsce dla rozwoju grzybów pleśniowych i różnego rodzaju bakterii.
Wilgoć i agresywne środki chemiczne używane do posypywania dróg to kompozycja szkodliwa dla metalowych i lakierowanych części auta. Konieczne jest zatem usunięcie resztek soli i piasku z nadwozia i podwozia. Podwozia aut nowych należy myć delikatnie, żeby nie usunąć przy okazji powłoki antykorozyjnej; auta leciwe trzeba dobrze umyć, a podwozie pokryć środkiem ochronnym. Szczególną uwagę należy zwrócić na profile półotwarte, zakamarki za nadkolami, spawy na układzie wydechowym. Przy okazji wymiany opon na letnie warto drucianą szczotką oczyścić z piachu i soli widoczne elementy układu hamulcowego - zaciski i klocki. W trosce o lakier, należy umyć nadwozie i zakonserwować je woskiem. Elementy gumowe (uszczelki drzwi i bagażnika) trzeba najpierw oczyścić z pozostałości środka konserwującego i brudu, a potem znowu zakonserwować. Części plastikowe zderzaków, po umyciu, dobrze jest pokryć preparatem konserwującym.
REKLAMA
Sprzątanie wnętrza zaczynamy od jego osuszenia - trzeba wyjąć i umyć dywaniki, zajrzeć pod tworzywo pokrywające podłogę w poszukiwaniu ognisk korozji. Warto też obejrzeć podłogę bagażnika, a szczególnie wgłębienie na koło zapasowe, umyć je i sprawdzić czy wszystkie zaślepki są na swoich miejscach. Jeszcze tylko kilka kropel oleju silikonowego do mechanizmów zamka i... szerokiej drogi!
LPG: Tak Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 11 Gru 2008 Posty: 100 Skąd: Białystok
Wysłany: 11 Kwiecień 2009, 14:20 Re: Auto przed zimą
dudu napisał/a:
Płyn hamulcowy ma to do siebie, że chłonie wilgoć, tracąc pomału swoje właściwości. Dobrym zwyczajem jest jego wymiana zawsze wtedy, gdy jego zawilgocenie przekracza normy.
Jak sprawdzić czy płyn hamulcowy nie przekroczył normy zawilgocenia??
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum