Autobooster
Autor Wiadomość
 dudu
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 22 Marzec 2008, 18:30   Autobooster
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI


Mam tutaj coś dla tych, którzy chcieliby mieć piękny sprzęt w swoim samochodzie, lecz nie mają na to zbytnio kasy. Tutaj mam dla was bardzo fajny i w miarę tani do złożenia autobooster-czyli coś w stylu wzmacniacza samochodowego do samodzielnego montażu.
uwaga znajomość elektroniki wymagana

Mała rzecz a cieszy! Dzisiaj monofoniczne radio o mocy 3W już nie wystarcza. Wysokiej jakości odtwarzacze kaset magnetofonowych, płyt CD i cała bateria głośników wymuszają stosowanie potężnych wzmacniaczy mocy, na przykład takich, Jak opisany poniżej autobooster.nasz autobooster jest zbudowany bardzo prosto. Cała elektronika dla dwóch kanałów jest umieszczona w jednym układzie scalonym Philipsa TDA1552Q lub TDA1553Q. W układzie tym są dwie pary wzmacniaczy mocy, przy czym każda z par ma wspólne wejście, a jeden ze wzmacniaczy danej pary odwraca sygnał. Przy pełnym wysforowaniu amplituda sygnału wyjściowego jest określona przez napięcie akumulatora (14,4V) pomniejszone o ok. 1,5V (straty wewnętrzne wzmacniaczy). Jeśli więc np. napięcie na nóżce 6 wynosi 14,4V - 1,5V = 12,9V, to na nóżce 4 mamy napięcie komplementarne, czyli poziom masy +1,5V. Różnica potencjałów pomiędzy nóżkami 4 i 6 wynosi więc maksymalnie 11,4V. W porównaniu ze zwykłym stopniem mocy i sprzężeniem przez kondensator elektrolityczny mamy na głośniku dwa razy wyższe napięcie zmienne i płynie dwa razy większy prąd. Moc wyjściowa takiego układu jest czterokrotnie większa niż uzyskiwana ze zwykłego wzmacniacza.
Ze względu na własności TDA1553Q nóżki 1 i 13 są sterowane poprzez kondensatory sprzęgające; blokują one wpływ ewentualnej składowej stałej. Zadaniem potencjometrów montażowych P1 i P2 jest ograniczenie do dopuszczalnego poziomu sygnałów wejściowych (radio, odtwarzacz kaset lub CD). Obwody R1/C1 i R2/C2 tłumią zakłócenia w.cz. w liniach doprowadzających sygnał. Kondensator elektrolityczny C6 i kondensator C5 typu MKT przeciwdziałają zakłóceniom, które mogą się przedostawać przez przewody zasilające. Kondensator C7 nie ma nic wspólnego z odsprzęganiem lecz jest nieodzowny dla poprawnego działania wewnętrznego zabezpieczenia TDA1553Q. Zabezpieczenie to (nie występujące w tańszej wersji TDA1552Q) nadzoruje różnicę napięć na wyjściu i w wypadku zagrożenia ogranicza ją do 1V. C7 określa jak szybko to nastąpi i dla jego wartości jak na schemacie czas ten wynosi 0,5s

Uwaga :!: Bardzo Ważne :!:
Płytka drukowana może być łatwo obsadzona elementami. Układ scalony, ze względu na duże straty mocy, musi być dobrze chłodzony. Radiator, wymieniony w wykazie elementów, ma oporność cieplną mniejszą niż 0,8K/W i idealnie pasuje do obudowy. Nieodzowne jest dobre izolowanie układu scalonego od radiatora, np. przy pomocy podkładki mikowej lub silikonowej. Odrobina pasty przewodzącej ciepło na pewno nie zaszkodzi. Należy również pamiętać o tym, aby nie wystąpiły naprężenia mechaniczne pomiędzy radiatorem a zmontowaną płytką.


niżej macie schemat montażowy, ideowy i wzór płytki
Ostatnio zmieniony przez dudu 9 Październik 2008, 21:24, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
     
 dudu
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 22 Marzec 2008, 18:33   
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI


wykaz elementów:
R1, R2 - 470Ω
P1, P2 - 10k potencjometr montażowy
C1, C2 - 6,8nF
C3, C4 - 220nF
C5 - 100nF
C6 - 4700uF/25V stojący
C7 - 4,7uF/63V stojący
IC1 - TDA1552Q (booster przystosowany do TDA1553Q)
Radiator (SK85, 50mm)
2 zaciski AMP, kątowe, ze śrubami
4 zaciski AMP, pionowe (do podłączenia głośników

cenowo napewno będzie o wiele tańsze niż kupno nowego, bądź nawet używanego wzmacniacza


niedługo biorę się za jego złożenie. gdy tylko skończe swoją opinię na temat tego boostera wam napiszę.
 
 
     
 dudu
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 25 Kwiecień 2008, 18:06   
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI


właśnie kupiłem serce układu: końcówkę mocy TDA1552. kosztowała mnie 12 zł. lecz kupowałem ją w hurtowni elektronicznej. ponoć wyciąga ona aż 50 wat na każdy kanał!
W dobrym sklepie elektronicznym jego cena dochodzi do 20zł.

Następnym droższym elementem jest kondensator 4700uF/63V. Mnie kosztował 6zł, podejrzewam, że w sklepie może kosztować ok 10 zł.

Reszta elementów kosztuje b.mało. Może jedynie radiator troszkę kosztować. Ja swój wyciągnąłem ze starego wzmacniacza.
 
 
     
 dudu
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 14 Maj 2008, 11:42   
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI


Dzisiaj zakończyłem cały wzmacniacz. Gra super. Efekt stereo idealny. Końcówka mocy mało się grzeje, dość małe gabaryty jak na taki wzmacniacz. Spokojnie uciągnie średniej klasy skrzynie czy tubę. Co prawda nie jest to wzmacniacz w.cz. dużej mocy klasy A, ale za cenę ogólną nie przekraczającą 30 zł taki wzmacniacz to naprawdę cudo. Mnie jeden kanał ciągnie głośnik 40W RMS, a prawie 150W chwilowej, a to jest dość sporo. Więc polecam wszystkim, którzy nie chcą mieć dyskoteki zamiast samochodu lecz ładne nagłośnienie w samochodzie, a to różnica. Naprawde polecam.

3macie się. made in dudu
 
 
     
 dudu
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 24 Maj 2008, 17:25   
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI


Dziś włożyłem ten wzmak to Corsy. I na moje zdziwienie gra jak profesjonalny wzmacniacz. Naprawde polecam ten autobooster. Niby słaby, ale po zmostkowaniu moc jesz zaskakująca. Oczywiście nie można go porównać do profesjonalnych wzmacniaczy mocy do samochodu, ale za cenę 30zł to naprawde cudo. To tak jak by kupić w dobrym stanie corsę 1,4 94 rok za 2 tyś złotych!!!!

[ Dodano: 2008-08-08, 22:44 ]





Oto tak wygląda ten wzmak. Estetyka kabli nie jest oszałamiająca, ale ważne że nie ma na nich mikro zwarć.
 
 
     
 barmar



Informacje
LPG: Tak
Imię: Bartek
Pomógł: 3 razy
Wiek: 34
Dołączył: 24 Lip 2008
Posty: 92
Skąd: Mierzejewo k/Leszna
Wysłany: 27 Styczeń 2010, 22:08   
   Moje auto: Astra H 1.7 CDTI


Cytat:
C7 - 4,7uF/63V stojący


Cytat:
Następnym droższym elementem jest kondensator 4700uF/63V. Mnie kosztował 6zł, podejrzewam, że w sklepie może kosztować ok 10 zł.


To w końcu jaki ma być ten kondensator bo jestem w fazie kupowania elementów i nie wiem co kupić :pff:

aha i zaznacz jeszcze na schemacie jak go zmostkować bo chcę podłączyć do niego taką małą tubę. :)
 
 
     
 Bania26



Informacje
LPG: Nie
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Maj 2009
Posty: 433
Skąd: Białystok
Wysłany: 27 Styczeń 2010, 22:33   

co do kondensatora to - 4700 uF, mam pytanie, ten układzik TDA1552Q wyciąga 22W RMS przy obciążeniu 4omy na kanał, czyli tyle co ma każde tradycyjne radio samochodowe, teoretycznie przy zmostkowaniu moc powinna się zwiększyć do około 44W RMS - i tutaj - czy faktycznie to słychać ??? czy gra tylko trochę głośniej od tego co daje radio.. ? jaki głośnik podłączyłeś po zmostkowaniu chodzi mi o moc RMS ??
 
 
     
 dudu
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 28 Styczeń 2010, 18:00   
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI


barmar napisał/a:
C7 - 4,7uF/63V stojący
to jest kondensator C7 (koszt ok 50 groszy)
barmar napisał/a:
Następnym droższym elementem jest kondensator 4700uF/63V. Mnie kosztował 6zł, podejrzewam, że w sklepie może kosztować ok 10 zł.

a to jest główny kondensator filtrujący zasilanie. On będzie troche kosztować.
barmar napisał/a:
aha i zaznacz jeszcze na schemacie jak go zmostkować bo chcę podłączyć do niego taką małą tubę.

tego układu nie można zmostkować, bo kość TDA ma to do siebie, że już pracuje na mostku - nie wiem dokładnie jak to działa (otrzymałem taką informacje od pewnego dobrego elektronika).
Ale bez obaw - wzmacniacz pracuje na stereo.

Co do mostkowania wyjść - ja mam plus jednego kanału, a minus drugiego i wzmocnienie jest wyczuwalne.


Ogólnie można powiedzieć, że jest to jak Bania26 napisał - to samo, co moc radia. Ale jest ten plus, że wzmacniacz pracuje do 18V i ma zabezpieczenia, które uniemożliwiają spalenie końcówki mocy.

U mnie ten wzmacniacz pracuje na głośniku Alphard LW1000 - 100W RMS (choć w rzeczywistości jest mniej) i na moje upodobania to wystarcza.

Prawdą jest, że nie wyciągnie się z tego zadziwiających mocy, ale zawsze to jest jakaś alternatywa i odciążenie radia.

Mnie koszt wyniósł ok 30 zł. Lecz jeśli ktoś ma go robić za więcej niż ja zapłaciłem - to powiem szczeże - odradzam.
 
 
     
 Bania26



Informacje
LPG: Nie
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Maj 2009
Posty: 433
Skąd: Białystok
Wysłany: 28 Styczeń 2010, 18:22   

Witam ponownie, jeśli ktoś by chciał zrobić samemu coś mocniejszego i mieć z tego satysfakcję, to proponuję na układzie TDA1562Q, i tutaj będzie dużo dużo lepiej z mocą ponieważ ten układzik daje moc 70W RMS !!! tym można już całkiem nieźle zasilić jakąś tubę, jedyna wada to, że ten układzik kosztuje coś ponad 23zł i jest to wzmacniacz jednokanałowy o mocy 70W RMS.
 
 
     
 dudu
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 29 Styczeń 2010, 02:34   
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI


Powiem szczerze, że rozważałem nad zrobieniem tego układu, ale mnie zależało na stereo oraz należy zwrócić uwagę na to, że maksymalna moc, jaką można wyciągnąć przy napięciu z akumulatora to 50 Watt ( tyle, ile mają obecnie radia).

Cytat:
powyżej 52W zniekształcenia drastycznie wzrastają z 0,5% do aż 10% przy 70W!

a to oznacza, że krótko mówiąc nie da się słuchać.
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic69241.html
Czyli mamy wybór: albo zrobić na TDA 1552 stereo 2X20W, lub mono 50W (przy tym porównać ceny, bo wydaje mi sie, że to pierwsze rozwiązanie będzie tańsze.)
A tu macie schemat i płytkę PCB
http://www.sensizliksokag...fi-devresi.html

tylko podkeślam: to są wyłącznie alternatywy dla wzmacniaczy, mające na celu "odciążyć" radio. Cudów z nich sie nie osiągnie (choć powiem szczerze-ja nie narzekam)

Aha i jest jeszcze trzecie rozwiązanie: zrobić wzmacniacz na tranzystorach, który na pewno da lepszej jakości wzmocnienie i czystszy dżwięk. Lecz tu życzę szczęścia w znalezieniu schematu.
 
 
     
 Bania26



Informacje
LPG: Nie
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Maj 2009
Posty: 433
Skąd: Białystok
Wysłany: 29 Styczeń 2010, 09:46   

tak to prawda zniekształcenia przy mocy RMS 70W są znaczne i dźwięk przy tej mocy nie będzie za ciekawy, ale już przy 50W dźwięk powinien być już dobry, ale to i tak jest dużo więcej niż 22W na kanał w poprzednim układzie ( przypominam 18- 22W na kanał dają dzisiejsze radioodtwarzacze CD więc trochę bez sensu robić wzmacniacz o takiej samej mocy co ma radio... ), tak jak pisałem wcześniej, warto sobie zrobić wzmacniacz na układzie TDA1562Q jak się chce zasilić np. tubę w bagażniku o mocy głośnika np. 100W RMS czyli na jeden kanał, i to się jeszcze opłaca finansowo.
 
 
     
 dudu
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 30 Styczeń 2010, 19:06   
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI


Ale ta wartość 50W to nie jest wartość skuteczna, więc nie ździwcie się, jak wasze oczekiwania przerosną możliwości wzmacniacza zasilanego z 12V.
(przykład - wzmacniacze 2X60W RMS są zasilane napięciem symetrycznym 2x40V, a nawet i większym; a w przypadku TDA mamy zasilanie 12-14V)
 
 
     
 Bania26



Informacje
LPG: Nie
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Maj 2009
Posty: 433
Skąd: Białystok
Wysłany: 30 Styczeń 2010, 20:51   

dudu jak byś poczytał o układzie TDA1562Q to byś się dowiedział, że ten układ ma wbudowaną w sobie przetwornicę napięcia ( tworzą ją kondensatory zewnętrzne w raz z układem ) dzięki czemu właśnie z tych 12V może dać moc 50W RMS przy niskich zniekształceniach.. i nie rozumiem co masz na myśli pisząc, że to nie jest moc skuteczna ?? :/ układ daje 70W RMS jest to moc max. ciągła.. a przy mocy 50W RMS mamy dobry i głośny dźwięk wydobywający się z głośnika który musi mieć co najmniej 80W RMS i jeszcze jedno, co uważam za duży plus, układ ma zabezpieczenie przed zwarciem oraz przegrzaniem, tak więc nie można go spalić :)
 
 
     
 dudu
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 1 Luty 2010, 21:58   
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI


Bania26, prawdziwa przetwornica napięcia to nie jest mała kostka, która zwiększa napięcie.
A co do kondensatorów, to każdy kondensator filtrujący daje nam podwyżkę napięcia o 1,41 wartości przyłożonego napięcia(przy napięciu stałym).
W aucie to jest troche inaczej.

Nie bede sie z tobą kłócił, czy ten TDA daje 50W wartości skutecznej, czy też nie. Wg mnie to tylko chwyt marketingowy, byle tylko sprzedać produkt, a zakrywają prawdziwe parametry czy też wartości zniekształceń.

Pamiętaj, że na 20zł nie będziesz mieć super wypasionego wzmacniacza.
Na dodatek z TDA. Poczytaj sobie o jakości dźwięku i możliwościach owych układów.

Napiszę to jeszcze raz: TDA to tylko kwestia "odciążenia" radia. Bo inaczej tego nazwać nie można.
 
 
     
 Bania26



Informacje
LPG: Nie
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Maj 2009
Posty: 433
Skąd: Białystok
Wysłany: 1 Luty 2010, 22:30   

dudu, tak jak pisałem wcześniej poczytaj sobie na forach elektronicznych co piszą ludzie, zobacz sobie noty katalogowe tego układu, a zrozumiesz na jakiej zasadzie jest uzyskiwane te 70W RMS i nie jest to żaden chwyt marketingowy.. PS. i też nie zamierzam się kłócić. Pozdrawiam.
 
 
     
 dudu
elektronika/audio pokrewne


Informacje
Imię: Łukasz
Pomógł: 29 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 943
Skąd: Pleszew
Wysłany: 2 Luty 2010, 16:20   
   Moje auto: Citroen C3 1.4 HDI


Bania26, to wytłumacz mi czemu dobre wzmacniacze są robione na symetrycznym zasilaniu min. 2x25V? Jeśli -niby-ten TDA jest taki dobry i uzyskuje 70W RMS?

nie ma możliwości wyciągnąć z 12V bez profesjonalnej przetwornicy napięcia dodatniego i ujemnego 70Watt w RMS'ie.

A ci co piszą - "świetny układ, tanio i super... itd" to w 80% nastolatkowie, dla których jest to pierwszy wzmacniacz.
Uważaj jak chcesz, ale nie przekonasz mnie do tych domniemanych osiągów kości TDA.
 
 
     
 Bania26



Informacje
LPG: Nie
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Maj 2009
Posty: 433
Skąd: Białystok
Wysłany: 2 Luty 2010, 20:35   

dudu, układ TDA1562q uzyskuje tą moc (70W) dzięki zastosowaniu układu wzmacniacza pracującego w klasie H, w takim wzmacniaczu napięcie na wyjściowych stopniach mocy zwiększane jest chwilowo za pomocą "pomp ładunków" które są czerpane zewnętrznych kondensatorów współpracujących z tym układem, a więc wzmacniacz taki sam wytwarza w szczytach wysterowania większe napięcie, które umożliwia uzyskanie znacznie większej mocy wyjściowej... jeśli chcesz więcej wiedzieć o zasadach działania wzmacniaczy typu H to poszukaj sobie w necie, bo to nie jest forum elektroniczne... i na koniec, piszesz, że dobre wzmacniacze zasilane są napięciem symetrycznym 2x25V przez przetwornicę.. tak to prawda i powiem ci, że nawet 2x 37 V.... ale jaki koszt zrobienia jest takiego wzmacniacza do auta ?? a tutaj chodzi o tani mało skomplikowany wzmacniacz DO SAMOCHODU o w miarę dobrych parametrach który można złożyć sobie samemu i właśnie takim wzmacniaczem może być wzmacniacz oparty na tym układzie! Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony przez Bania26 2 Luty 2010, 20:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
 spidan
Zasłużeni
Beatka + 29.10.2010



Informacje
dolnoslaskie

LPG: Tak
Klub: Astra Club
Pomógł: 29 razy
Wiek: 46
Dołączył: 24 Maj 2008
Posty: 993
Skąd: Zgorzelec
Wysłany: 2 Luty 2010, 20:41   
   Moje auto: ASTRA G


Bania26 napisał/a:
to nie jest forum elektroniczne...



i na tym zakończmy, bo prawie nikt nie rozumie o czym prawicie :uuu: i wyczuwam tu coraz większe napięcie.

Temat zakończony !!!
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  
Forum Opel Corsa - Fan Klub
» Techniczny » Elektronika » Autobooster
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  



   Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group    Projekt wykonany przez Kaszubski, dla klubcorsa.pl- wszelkie prawa zastrzeżone.
   Kopiowanie postanowień graficznych i elementów ze strony bez zgody administracji- zabronione.