To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Opel Corsa - Fan Klub
Opel Corsa - forum, dyskusje, porady, poradniki, modele Opla Corsy, wszystko co związane z Oplem Corsą

Silnik i osprzęt - Algorytm sterowania zimnym silnikiem

slawek7 - 5 Grudzień 2012, 07:32
Temat postu: Algorytm sterowania zimnym silnikiem
Cześć.
Czy może mi ktoś powiedzieć lub podsunąć jakieś źródło na temat sterowania silnikiem 1.0 12V w corsie B? Dokładnie interesuje mnie co się dzieje podczas uruchamiania zimnego silnika, które czujniki brane są pod uwagę, a które ignorowane i ja jest realizowane tzw. ssanie? Ogólna zasadę znam, ale interesuje mnie konkretny sterownik. może dzięki temu odkryję co dolega mojemu silnikowi jak jest zimny?

Milion - 5 Grudzień 2012, 10:01

ssanie, a w zasadzie podwyższenie obrotów biegu jałowego realizowane jest przez krokowca przy przepustnicy - wysuwając się reguluje minimalne wychylenie klapki przepustnicy. Krokowcem steruje ECU.

wydaje mi się, że podwyższone obroty po starcie mogą być powodowane tym że ECU chce dogrzać zimny silnik, albo dlatego że na starcie uruchamiana jest grzałka sondy lambda, a ta z 10A może pociągnąć i ECU steruje obrotami tak zeby alternator wyrabiał - nie jestem w 100% pewien czy tak na pewno jest, ale to da się wybadać ( z tym grzaniem sondy na starcie - zwłaszcza zimą). A wnoszę że tak może być, bo wystarczy na jałowym właczyć klimę i od razu obroty skaczą z 900 na 1200 - zarówno wartość żądana przez ECU, jak i rzeczywista.

slawek7 - 5 Grudzień 2012, 12:20

A czy nie jest to tak że krokowy steruje przepustnicą jak gaz nie jest naciskany.
On reguluje bieg jałowy nawet na rozgrzanym silniku.
A ssanie to działa chyba tak że ECU po prostu daje większą dawkę paliwa poprzez wtryskiwacze.

Milion - 5 Grudzień 2012, 19:52

może dawać większą dawkę, bo póki sonda zimna, to nie reaguje odpowiednio. Dziś zdobyłem książkę, gdzie opisany jest Motronic, to może uda mi się doczytać/zeskanować odpowiedni fragment.
"elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych" Anton Herner i Hans-Jurgen Riehl -kumpel mówił że ma to w pdf, więc możliwe że jest w sieci gdzieś.

--
rozdział 14.2 mówi, że:
do danej temp silnika przypisane są odpowiednie obroty. wzbogacenie mięszanki na start i ogrzewanie silnika jest zredukowane do niezbędnego minimum i nie jest tutaj uwzględniane włączenie dodatkowych odbiorników, bo to jest akurat (zwiększenie obciążenia silnika) regulowane w osobnym procesie regulacyjnym.

krokowiec jest sterowany przez ecu i do przepustnica dostaje określoną dawkę powietrza, przepływomierz mierzy masę zasysanego powietrza i na tej podstawie ecu określa dawkę paliwa oraz dobiera moment zapłonu.

jest jeszcze pochłaniacz par paliwa, który to jest filtrem z węglem aktywnym. doprowadzane jest doń powietrze w celu uwolnienia węgla , dzięki czemu opary paliwa z baku są filtrowane i przez podciśnienia odzyskane paliwo jest zasysane do dolotu i spalone - jeśli zawór jest otwarty (impulsowo załączany podczas pracy silnika przy temp od 60*).



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group