Naprawa ogrzewania tylnej szyby
Autor Wiadomość
 Milion
elektronik


Informacje
malopolskie

LPG: Nie
Klub: Astra Club
Imię: Emil
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 20 Sie 2011
Posty: 546
Skąd: Mrągowo/KRAKÓW
Wysłany: 20 Listopad 2011, 22:23   Naprawa ogrzewania tylnej szyby
   Moje auto: AG Z14XEP


Opis podzielę na 2 sekcje:
1 - znajdowanie miejsca, w którym dany pasek jest uszkodzony,
2- naprawa danego paska.

potrzebne rzeczy:
-miernik napięcia (ewentualnie żaróweczka 12V małej mocy, żeby nie popalić pasków - np 1W) - będę opisywał jak postępować mając miernik. Z żaróweczką byłoby tak: 12V - świeci, 0V nie świeci - chyba oczywiste ;) ),
-coś do odtłuszczenia szyby - choćby denaturat, spirytus, ja użyłem środka do czyszczenia elektroniki: alkoholu IPA,
-klej elektroprzewodzący -> http://www.cyfronika.com.pl/kleje_przew.htm - ja użyłem pierwszego z listy.
-papierowa taśma malarska lub inna - ja użyłem tej żółtej ;)

czas pracy - w zależności od ilości uszkodzonych pasków, na spokojnie 1.5 - 3h

Poniżej schemacik szyby z uszkodzonymi paskami.



Uploaded with ImageShack.us


1 etap - szukanie przerw.

jeśli zauważysz, że któryś pasek Ci nie działa, z pewnością wiesz który to ;)
jeśli jednak nie pamiętasz, lub zapomniałeś, to nachuchaj na tylną szybę od środka by zaparowała i włącz ogrzewanie tylnej szyby. Z działających pasków para znika niemal natychmiast.
Zaznaczamy niedziałający pasek taśmą od strony zewnętrznej. Zaznaczamy w ten sposób wszystkie niedziałające paski.

Teraz pora na szukanie przerwy na konkretnym pasku. Można do tego podejść bez miernika - wtedy szukamy wzrokowo - najlepiej od strony zewnętrznej - szybciej zauważymy że jest przerwa lub użyjemy miernika i znajdziemy każdą przerwę w pasku - w końcu może ich być więcej niż 1.

opiszę metodę z miernikiem.

ustawiamy miernik na pomiar napięcia stałego, zakres 20V (20 VDC).
jedną z końcówek pomiarowych mocujemy na stałe do zacisku - przy tylnej szybie (tam gdzie wpięte są kabelki do szyby. kabelek z - jest przykręcony do klapy, a + idzie dalej schowany).
mając podpięty na stałe minus pod jedną końcówkę pomiarową, drugą końcówką dotykamy paska działającego w punkcie A - powinno być ok 9-10V, w punkcie B - ok 6V i w C - ok 3V.
na niesprawnym pasku jesteśmy w stanie stwierdzić jedynie czy uszkodzenie paska jest bliżej, czy dalej drugiej końcówki pomiarowej.

pasek uszkodzony w jednym miejscu:
mając 1 końcówkę pomiarowa podłączoną do - , drugą mierzymy napięcie w punkcie D - będzie 12V, w punkcie E - będzie 0V. Oznacza to, że uszkodzenie jest pomiędzy punktem D i E. Szukając uszkodzenia możemy tak się przesuwać z końcówką pomiarową od punktu D w stronę punktu E aż do momentu kiedy na mierniku z 12V przeskoczy nam na 0V. Zaznaczamy sobie to miejsce.

Żeby być pewnym, że na tym pasku jest tylko jedno uszkodzenie przepinamy miernik - teraz na stałe podpinamy się pod plus i mierzymy od strony minusa: punkt F - 12V, punkt E - 12V, D - 0V -> tutaj tak samo można stwierdzić, że uszkodzenie jest między punktami D i E. Analogicznie przesuwamy się końcówką pomiarową od punktu E w stronę D i szukamy miejsca, gdzie przeskoczy nam z 12 na 0V. Jeśli było jedno uszkodzenie, to punkt ten powinien być w tym samym miejscu co znaleziony chwilę wcześniej. Zaznaczamy punkt.

pasek uszkodzony w wielu miejscach:
mając 1 końcówkę pomiarową podłączoną na stałe pod minus, drugą mierzymy napięcie w punkcie J -> 12V, szukamy dalej: K - 12V, szukamy dalej: punkt L - 0V. Zlokalizowaliśmy właśnie uszkodzenie między punktami K i L. Aby sprawdzić czy to jedyne uszkodzenie na tym pasku przepinamy miernik: 1 końcówka pomiarowa na stałe do plusa, drugą mierzymy napięcie w punkcie L - pokaże nam 0V :( oznacza to że mamy więcej niż jedno uszkodzenie na tym pasku. Szukajmy więc go. Pomiar w punkcie N - 12V, szukajmy bliżej plusa - punkt M - 0V. Znaleźliśmy więc kolejne uszkodzenie - między punktami M i N. Może się okazać że jest więcej uszkodzeń- pomiędzy punktami K i N, ale reperując te 2 skrajne zawsze będziemy je mogli później odnaleźć (maksymalnie 2 skrajne szkodzenia) i naprawić postępując zgodnie z tą instrukcją.

Brak zasilania na serii pasków:
Może się zdarzyć, że nie działa nam kilka sąsiadujących pasków na samym dole lub na samej górze szyby ( u mnie nie działały 3 dolne).
Mając podłączoną 1 końcówkę pomiarową na stałe pod minus, drugą mierzymy napięcie w punkcie kolejno G, H, I - we wszystkich miernik pokaże 12V. Należy więc sprawdzić Punkt O - jeśli tutaj też pokaże 12V, oznacza to, że uszkodzony jest szeroki pasek z boku szyby, który doprowadza zasilanie/masę do pasków. Jak wspomniałem u mnie nie działały 3 dolne - gumowa uszczelka na klapie mi wytarła nieco ten pasek, poza tym mam wrażenie, że miałem tam nieco wilgoci.

Naprawa pasków:
Mając znalezione i zaznaczone taśmą wszystkie (oby!) przerwy w paskach można przystąpić do naprawy. Nie zapomnij wyłączyć ogrzewania szyby przed przystąpieniem do klejenia!!!
1. należy wyczyścić dokładnie, odtłuścić i wysuszyć miejsce przerwy.
2. należy podkleić taśmę tuż pod i tuż nad paskiem, by sobie nie umazać klejem całej szyby.
3. klej porządnie mieszamy energicznie potrząsając w ręku, po czym dołączonym pędzelkiem nakładamy cienką warstwę kleju w miejscu przerwy.
4. po ok 10-15 minutach możemy nałożyć kolejną warstwę, maksymalnie 3 warstwy.
5. na kleju napisali, że zaczyna przewodzić po 6-24 godzin, ja sprawdzałem po godzinie i już działało ;)
6. jeśli wszystko działa można oderwać taśmę między paskami. Robimy to w sposób delikatny, by z taśmą nie odszedł nam kawałek naprawionego paska - najlepiej jest dorywać taśmę prostopadle do naprawianego paska, od strony dalszej, do bliższej danego paska.
7. jeśli wszystko zrobiliśmy poprawnie to możemy się cieszyć w pełni ogrzewaną tylną szybą.

może się zdarzyć, że mimo nałożenia kleju i prawidłowej lokalizacji uszkodzonego miejsca pasek nie zacznie grzać - dlaczego? opcje są 2:
1. klej nie został dobrze wymieszany i było w tym miejscu więcej kleju niż drobinek srebra - klej nie zyskał przewodności.
2. przed nałożeniem kleju szyba nie została prawidłowo oczyszczona i nie ma kontaktu między klejem, a uszkodzonym paskiem. Należy klej delikatnie zeskrobać, oczyścić szybą i całą czynność nakładania kleju powtórzyć.

jeśli komuś się maźnie szerszy pasek kleju niż zamierzał, to po wyschnięciu można go delikatnie zeskrobać z szyby.

Powodzenia!
 
 
     
 

Informacje
Wysłany: 25 Grudzień 2012, 18:36   

Oczekuje na akceptację
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu  
Forum Opel Corsa - Fan Klub
» Corsa B - strona techniczna - Pytania i odpowiedzi » Poradniki - manuale Corsa B » Naprawa ogrzewania tylnej szyby
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  



   Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group    Projekt wykonany przez Kaszubski, dla klubcorsa.pl- wszelkie prawa zastrzeżone.
   Kopiowanie postanowień graficznych i elementów ze strony bez zgody administracji- zabronione.